Wasdroger Bauknecht droogt niet meer

DB.

  • #1
Door het lezen van Bauknecht wasdroger droogt niet meer dit draadje ben ik ook op onderzoek gegaan om te kijken of mijn droger ( zelfde type,..zelfde probleem) nog te redden valt. hij is uit 2000 dus dat vind ik eigenlijk nog te jong ?

Ik heb tot nu toe algemeen gekeken naar de toestand van de thermostaten de clixons ( die ronde keramieken dingen toch ? bij de thermostaten ? ) ,....maar niets gezien wat op een defekt lijkt.
Wel heb ik achter op de printplaat gezien dat 2 contactjes als het ware waren losgebrand ( gesoldeerd ) oververhitting ?

Ik dacht na het advies van Henny dat dit het dan wel zou zijn het zijn de contactjes van een schrack rp330024 relais. Volgens mij stuurt hij het verwarmings element aan. Er is een zwarte aanslag te zien op het contact gedeelte ,..maar niets in de spoel (de andere relais zijn compleet helder!) . Ik heb eerst de contactjes weer vast gesoldeerd en daarna weer geprobeerd te drogen maar hij verwamt nog steeds niet. Ik wilde het relais vervangen maar deze was niet van schrack en ik wilde liever het vervangen met het origineel ( maar waar te koop ? en hoe duur) Ook dacht de medewerker dat het relais niet stuk is want in het spoel gedeelte daar is niets te zien. Hoe kan ik controleren of dit relais stuk is.

Wat te doen. Mijn gevoel zegt me dat het te maken moet zijn maar ja zonder hulp gaat me dit niet lukken denk ik.

Positief zover is dat ik inmiddels een mooi weller soldeerpen heb aangeschaft ( mooi ding zeg! op gas ). Tevens een meterje dus ik sta te trappelen op instructies ;)

Mvg Etienne
 

Henny

  • #2
Ik heb tot nu toe algemeen gekeken naar de toestand van de termostaten de clixons ( die ronde keramieken dingen toch ? bij de termostaten ? ) ,....maar niets gezien wat op een defekt lijkt.
Je zult toch de thermostaten en het verwarmingselement ohms moeten doormeten.
Tevens kan je in het aangehaalde topic lezen, hoe je kan controleren of er spanning op de uitgang van het Control Board staat.
 

DB.

  • #3
Ik heb de stroomvoorziening op het verwarmingselement als volgt gechecked: stroom op de droger. Met de multimeter ene pool op bovenste lange buis ( volgens mij de thermostaat ? ) andere pool op het chasis . Ik krijg dan 220-230 V.
Clixons losgekoppeld en deze op beide contacten op ohm gemeten deze lopen terug van 1 naar 0 ( volgens mij zijn ze dan toch goed ?)

hoe herken ik de kontakten H4(JL4) en H3(JL3) ?

Is de roet aanslag op de contacten binnen in het schrack relais rp330024 . een teken van een defekt relais ?

Groet Etienne
 

DB.

  • #4
Ik heb een draadje gevonden van falcon Bauknecht Wasdroger TRK 5971 droogt niet De foto`s laten precies zien wat ik ook zie op het relais.

Inmiddels heb ik de droger helemaal uit elkaar gehaald zoals Mathijs om hem vrij te maken van stof. Weer geprobeerd geen verwarming.

Ik heb al rondgebeld voor exact hetzelfde relais maar Bauknecht service center heeft me doorverbonden met iemand die niet op relais kan zoeken maar op art num. ?

Weet iemand het artikelnummer van Schrack rp 330024 relais voor een Bauknecht TRK 5970 ?


Groet Etienne
 

DB.

  • #5
Inmiddels is het originele onderdeel besteld. Schrack schijnt overgenomen te zijn door Tyco. Ik ben benieuwd nu maar even wachten op de post.
 

DB.

  • #6
Hallo Henny,

Ik heb inmiddels een aantal stappen genomen in de troubleshooting. Deze naar aanleiding van draadjes op het forum en aanwijzingen van jezelf. Ik de hele droger uit elkaar gehaald zoals vermeld in Falcon zijn topic. Schoongemaakt tot op de motor van stof. Ook heb ik het relais verwangen voor een nieuwe van Schrack Tyco rp 330024. Helaas nog steeds geen verwarming.

Om het het verwarmings element door te meten heb ik denk ik ook een dummy cursus nodig ? Ik heb alles losgekoppeld en de multimeter (DVM33) op 2M weerstand gezet - Hij laat dan waarde 1 zien - de rode pool/stekker op de bovente kabelschoencontact en de zwarte op de onderste kabelschoen contact van verwarmingselement doorgemeten.
Vlak achter de contacten zitten volgens mij ook 2 thermostaten toch ?

Hier meet ik waarde 1. betekent dit dat het verwarmingselement stuk is ?

De ronde clixons doorgemeten op de contacten nadat ze zijn losgekoppeld liepen terug van waarde 1 naar waarde 0. Volgens wat ik begrepen heb van de topics moeten ze dan goed zijn toch ?

Ik hoop dat er nog puf is om me verder te helpen.....

Wat een bummer zeg dat het niet het relais is het zag er prescies hetzelfde uit,....grrrr

Groet Etienne
 

DB.

  • #7
Ik krijg het verwarmings element er niet uit ? Er zitten 6 tork schroeven op de achterplaat en 3 bouten. 2 bij de thermostaten en 1 aan het uiteinde. alles is los gekoppeld en achterplaat verwijderd maar Ik kan hem er echter niet uit tillen ?

Iemand enige ervaring ?,...tip ?
 

DB.

  • #8
NM ik heb hem eruit.
 

DB.

  • #9
Gelukt ! ,......het verwarmingselement was inderdaad stuk. Nieuwe bestelt a 140 euro, vervolgens geïnstalleerd en hij doet het gelukkig weer. Voor die prijs zat alles erbij afdekplaat plus schroeven, en 2 nieuwe clixons. Ik heb besloten voor deze optie omdat de oude clixons wel goed waren bij het doormeten maar iets van inbranden vertoonde. Dus in plaats van later ze weer te moeten vervangen heb ik het gelijk gedaan en de oude bewaard als back-up. Dus al met al is er een relais 1 op 1 vervangen, het verwarmingselement en de beide clixons.

Nog even een bedankje voor het forum in zijn algemeen en in het bijzonder voor de gene die al de benodigde informatie hebben gedoneerd aan het forum. Dus moderators en gebruikers. De foto`s hebben erg geholpen. Top hoor dit klus forum. op naar de volgende klus !

Groet, Etienne
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu