Zwevend Bankirai of soort gelijk terras maken..

Grover

  • #1
Hallo,
mijn tuin loopt na zo'n 5 meter vanaf de achterkant van het huis omlaag om daar nog zo'n 15m verder te gaan. Het verval is zo'n 1,60m :?

Nu wil ik vanaf het begin (0m verval) tot zo'n 3,70m (waar het max verval dus 1,60m is) een zwevend terras gaan maken van bankiray planken van 14,5 breed bij 2,8dik.
Nu ben ik er al achter dat ik het beste een muurtje kan metselen bij het grootste verval (1,60m dus), daar straks balken (de groene) overheen leggen en daarop dwarsregels (van bankirai) daarop komen vervolgens de planken die dus niet in de breedte liggen maar in de looprichting van de tuin.

Los of dit dan de beste oplossing is (hoor ik graag jullie mening over) gaat het nu met name om de fundering van dit muurtje.
Dit zal over zo'n 11m breedte gaan en ik wil daarop middels beton blokken die 1,60 metselen...

Zit ik dan goed met een fundering van 30breed bij 30diep, waarin ik dan wat staven gooi tijdens het storten ? :roll:

bedankt alvast,
Guido.
 

Fiesiekus

  • #2
Denk dat je minimaal 60 à 70 cm diep, zogeheten vorstgrens, moet beginnen met de fundering. Het maakt mij niet uit, maar ik zou geen muur metselen (kan ik ook niet), het is nogal een werk, steens, 160 cm hoog + fundering bij 11 m. breed. Je kunt het gewoon open laten en een balk op een aantal staanders (om de 2 meter bijv.) laten rusten. Die staanders op hun beurt weer op een paar gemetselde of gestorte poeren in de grond verankeren. Kan je altijd nog onder het terras komen voor onderhoud e.d.
 

Grover

  • #3
Bedankt voor de reactie,

Beton poeren, die had ik nog niet gehoord. Het klinkt inderdaad een stuk makkelijker.
- Zijn die standaard te verkrijgen of moet je die zelf gaan maken/storten ?
- Hetzelfde geldt voor de staanders, zijn die standaard te verkrijgen en zijn die van ijzer ?
- En als ik dus een dwarsbalk daarop leg kan die dan dat hele gewicht van die andere balken plus terras dragen (om de 2meter, dus ca 6 palen) ?

bedankt alvast weer...
 

Fiesiekus

  • #4
Afbeelding niet via Klusidee en helaas niet meer beschikbaar
Is een voorbeeld. Zelf storten of metselen is natuurlijk net zo makkelijk; scheelt al dat gesjouw met die zware dingen.

Je kan daarin een paalhouder (gebruik de zoekfunctie) oid plaatsen waarop de houten staanders komen. De berekening van de constructie zou je eens moeten doornemen met een constructeur. Of eens kijken & meten bij zeilhavens e.d. daar zijn die dingen gewoon gebouwd boven water.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu