Zonwering veranda

Jansen8405

  • #1
Wij hebben al een tijdje een veranda/overkapping (destijds merknaam Isonal, tegenwoordig overgenomen door Blijweert) achter onze achtergevel staan met glazen dakpanelen. Deze overkapping is door de vorige bewoners geplaatst. De overkapping biedt het voordeel dat we buiten in onze tuin achter het huis een ruimte hebben die droogblijft als het regent. Als het echter mooi weer is, wordt het erg warm onder het glas (bungalow met achtergevel op het noordwesten). Bovendien trekken er erg veel insecten onder het glas die daar niet wegkomen. De overkapping staat in onze patio tuin aan weerkanten ingeklemd tussen twee muren. De insecten zoeken het hoogste punt op richting het licht en komen niet meer weg totdat het donder wordt. Het gezoem en gebrom is erg irritant. We zitten dus niet graag onder de veranda.

Om hier verbetering in aan te brengen hebben we als experiment er een worteldoek opgelegd. We zitten er nu aangenaam en de insecten zijn we kwijt. Ons doel is bereikt. Alleen is dit nogal provisorisch. We willen graag een wat makkelijker oplossing en zijn hier en daar wat winkels afgegaan. Van het aanbod in de winkels die we bezocht hebben zijn we nog niet echt enthousiast geworden. Er zijn een aantal open punten:

* Onze overkapping is 6.35m breed. Veel aanbieders kiezen dan voor een dubbel systeem. De kosten gaan dan makkelijk richting de €5000. Wij denken eerder aan de helft voor een mooie oplossing. Ik kan me voorstellen dat een enkel systeem beduidend goedkoper is. Deze hebben we nog niet gevonden. Zijn mijn verwachtingen realistisch?

* De vraag is of we een zonwering onder het glas of boven het glas moeten kiezen. We vragen ons af of het advies van de winkels wordt gedreven door hun aanbod of door ons belang. Er onder lijkt mij het doek minder kwetsbaar. Ik vraag me af of dit de insecten ook weghoudt, ons worteldoek ligt immers op het glas. Ik wil hier erg graag op zeker spelen.

* 's Avonds merken we dat de zon er nog steeds net onderdoor schijnt in de woonkamer. Een verticaal deel aan de rails zou erg mooi zijn. Zie als voorbeeld:

Helaas is de breedte beperkt tot 6m en komen we hier 30cm te kort.

Tot zover mijn verhaal. Ik hoop dat er hier mensen zijn die de nodige ervaring hebben en mij verder kunnen helpen door de open punten in te vullen met hun ervaring. Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
 

RWW

  • #2
Is er ruimte om een terrasscherm er boven te plaatsen? Het is misschien geen gezicht maar er zijn mensen die dat hebben.
 

Patricio

  • #3
Beste mijnheer Jansen,

Ik adviseer mijn klanten om een verandascherm boven de serre te plaatsen. Hierdoor weer je de warmte voor het glas en blijft het koel ook wanneer u 's-avonds de het scherm in laat gaan.

Er bestaan zeker systemen uit 1 stuk.
Wat een mogelijkheid kan zijn is de Stobag Targa-plus 6100.
Dit is een solide verandascherm, waarbij de geleiders middels gasveerdemping het doek onder spanning houd. Geen last van koorden en veerpakket wat (sneller) slijt.
Met de plus variant zijn er extensie's in de armen die uitgaan wanneer u uw veranda scherm geheel uit laat gaan. Dit betekent dat u een oversteek van maximaal 1400 mm extra krijgt. Wellicht dat de zon dan minder onderdoor schijnt en voor extra schaduw zorgt.
Wanneer de vernadascherm naar binnen wordt gestuurd gaan de extensie's automatisch mee, en zorgt er dus voor dat u geen rare, lange zijgeleiders uit heeft steken.

voorbeeld:


Moet wel zeggen dat het geheel niet de goedkoopste oplossing zal zijn, maar ben er van verzekerd dat u hiervan jaren lang, zorgeloos plezier kan hebben.
 

RWW

  • #4
Lijkt me idd een duur systeem, iets wat de heer Jansen juist niet zoekt.
 

Patricio

  • #5
Tja RWW, alle kwaliteit heeft een prijs.
En Dhr Jansen geeft ook aan dat hij een systeem uit 1 geheel mooier vind.

Dat zal met goedkopere systemen erg lastig worden.

En daarnaast kom je dan ook nog een dat er weer een product aangeschaft moet worden voor de voorzijde.

Dus tja... Wat is dan duur????

Dit is alleen een advies van mijn zijde. Andere hebben hoogst waarschijnlijk weer andere adviezen of oplossingen. Wellicht nog zelfs een betere !!!
 

Jansen8405

  • #6
Dank voor jullie reacties. De optie van RWW heb ik vaker gelezen op internet, een los terrasscherm boven de veranda hangen. Zoals RWW zelf al aangeeft, ik vind dat geen gezicht. Ik denk niet dat ik daar snel voor zal kiezen. Bovendien hebben we niet veel ruimte boven de veranda, maar ik weet niet hoeveel je echt nodig hebt.

Wat Patricio aangeeft wil ik wel wat beter onderzoeken. Bij een dergelijke investering zie ik het liefst zo min mogelijk kans op slijtage. De extra uitval klinkt mooi, maar - dat heb ik nog niet verteld - wij hebben een boom voor de veranda staan. Die extra uitval krijgt bij ons geen kans. Daarom had ik zelf een voorbeeld aangedragen in mijn startpost wat naar beneden valt. Ik moet echter nog bekijken hoe belangrijk het voor mij is. Ik heb met mijn proefopstelling (worteldoek op de overkapping) slechts zon van 19u tot 20u op de langste dag van het jaar, die net de vloer beschijnt. Het is even de vraag of ik dat apart moet willen afschermen.

Dan wat betreft de prijs. Goed om te horen dat er ook zonweringen zijn die de 6,35m met een enkel systeem kunnen overspannen. Ik ga er nog steeds vanuit dat dit goedkoper is dan een dubbel systeem. De toekomst zal het leren.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #7
Het i sniet voor niets dat veel fabrikanten geen grote overspanningen aanbieden. De kans is groot dat het doek en buizen gaan doorhangen. wil je dat voorkomen, dan worden de schermen weer lomp omdat zwaar buismateriaal moet worden gebruikt.

Het is dus nog maar de vraag of een overspanning uit een stuk de beste oplossing is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu