Zonneboiler + Hr ketel

Warrior

  • #1
Afgesplitst van Vloerverwarming vs radiatoren onderwerp :


Nog even verder inpikken op dit onderwerp als dit mag natuurlijk, anders sorry hiervoor.

Maar we hadden het hier over een hr ketel. Ik ben van plan een zonneboiler te plaatsen ook, kan ik die hr ketel gebruiken als naverwarming ?


Groetjes,

Wim
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #2
Wim,

Wat je van plan bent is goed te realiseren.

De ketel als naverwarmer.
 

Warrior

  • #3
Oke dank je.
 

Ketelman

  • #4
Beetje late reactie op dit topic maar toch:

Let erop dat als je een zonneboiler voor een combi ketel zet je ervoor moet zorgen dat de intredende temperatuur van de combi ketel niet te hoog kan worden.

Maw, een zonneboiler kan bijv. 80 graden worden terwijl een combiketel deze hoge temperatuur niet mag hebben. Plaats voor de combiketel een thermostatisch mengventiel dat zorgt dat de intredende temperatuur nooit hoger is dan 60 graden.
 

Warrior

  • #5
Oei oei oei, dacht het simpel te houden, blijkbaar is het ingewikkelder dan ik dacht :?
 

Ketelman

  • #6
Valt wel mee hoor.
 

Warrior

  • #7
Volgens mij snap ik er niet veel van. het warme water voor een douche of een bad, is dat dan niet warmer dan 60 graden ?
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #8
Nee, hooguit 60 á 65°C.
 

Warrior

  • #9
Ow oke, dan is het goed. Voor meer uitleg zal ik zeker bij een leverancier moeten gaan, want snap niet echt hoe zo een ketel werkt. Langs een kant is het voor wam bad en douche water en da andere kant is voor mijn vloerverwarming dan?

Maar als de ketel maar tot 30°c moet opwarmen, dan heb ik toch nooit 60°c water voor mijn bad ? En als hij tot 60°c opwarmt dan is het te warm voor mijn vloerverwarming?? Of snap ik er helemaal niks van (wat heel goed mogelijk is) :cry:
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #10
Zo'n ketel heeft twee regelinstellingen:

Op warmwaterstand regelt hij de temperatuur naar (ca) 60° voor het warme water, en op cv regelt hij naar de ingestelde cv-water temperatuur.

Kan dus gewoon allebei. :wink:

Indien je een zonneboiler en de cv-ketel wilt gaan combineren, lijkt overleg met de leverancier me inderdaad verstandig. Is niet iets om even zelf te doen, zeker niet als je er weinig verstand van hebt...
 

Warrior

  • #11
Zoals ik dus :D
Bedankt, nu begrijp ik het al wat beter.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu