Zolder afwerken - afwerken van de naden tussen de gipsplaten

Jager

  • #1
Mijn zolder is zojuist professioneel geïsoleerd en afgetimmerd met gipsplaten. Het afwerken ga ik zelf doen vanwege een lege spaarpot :)

Nu zijn er twee dingen die ik graag wil vragen:
  1. Het afwerken van de naden tussen de gipsplaten
    Ik heb hier al gelezen over acrylkit. Is er een andere oplossing/materiaal waarmee het helemaal glad wordt zonder dat je uren staat te schuren?
  2. Ik wil graag schuivende knieschotten maken.
    Het gaat om een stuk van 2,5 meter lang (ik denk aan twee panelen van 1,25 meter) en een stuk van 3,6 meter lang (drie van 1,20 meter). Ik wil het onder een balk monteren en dat is ruim een meter hoog. Welk materiaal kan ik het beste gebruiken voor de schotten en wat is het beste (en meest eenvoudige) systeem om ze te laten schuiven.
Met name de laatste klus is voor mij een grote uitdaging, dus alle tips, weetjes en ervaringen zijn welkom! :wink:

Alvast dank en een goed weekend,

Joost
 

Gerrit

  • #2
Wij hebben hier een stuk gedaan met een paar U-profieltjes en een plaat multiplex er in. Werkt prima.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #3
Als je de gipsplaat vuller met mate aanbrengt hoef je geen uren te schuren.
 

Jager

  • #4
Dank voor de tip: U-profieltjes en multiplex klinkt eenvoudig, maar dan wel aan de onderkant.

Hoe bevestig ik het op een solide manier aan de (schuine) bovenkant achter de dakbalk?

Joost
 

Pepjo

  • #5
Ook een u-profiel, maar dan bevestigd op een driehoekige lat.

Eventueel wat stoelhoekjes gebruiken en die in de juiste hoek buigen ( toch uit het zicht). Dan kun je een gewone lat als bevestiging gebruiken.
 

Jager

  • #7
Fijn, alle tips! Gipsplaatvuller inmiddels gekocht, net als een verstekbakje met zaag voor de afwerklatjes :D

Ben bij twee bouwmarkten geweest, maar kon alleen 15 mm. brede alu u-profielen vinden. Ik heb alleen dubbele u-profielen nodig, omdat de panelen voor en achter elkaar langs moeten schuiven, zoals op het tekeningetje in de link van Fiesiekus.

Bestaan deze dubbele profielen wel? Zo ja, dan moet ik beter zoeken :wink: Want ik geloof dat we hier geen namen mogen noemen, toch?

Groet,

Joost
 

Fiesiekus

  • #8
Ze bestaan, evt. gewoon twee enkele naast elkaar schroeven aan de lat.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Ze zijn er ook in kunststof met dubbel profiel waar 12 mm plaat in past.
 

Bass

  • #10
Je kunt natuurlijk ook bij de bouwmarkt een schuifdeur-railsysteem kopen. Dat is speciaal gemaakt voor jouw toepassing. Vaak zitten er gelagerde wielen bij zodat de deuren licht lopen. Bij dergelijke systemen kun je ook beugeltjes kopen om de bovenste rail onder een schuin dak te monteren.
 

Pepjo

  • #11
Het afwerken ga ik zelf doen vanwege een lege spaarpot
Ik denk dat u-profielen een portemonnaie-vriendelijker alternatief zijn. :wink:
 

Jager

  • #12
Een kant-en-klaar systeem spreekt me ook meer aan, ware het niet dat alle MDF-platen al zijn ingekocht en op zolder liggen... :wink:

Dank wederom,

Joost
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu