Zelf puls slaan

Djerikp

  • #1
Naar aanleiding van onderstaand topic, dit bericht.

Put (laten) slaan.

Als leuk project, heb ik me laten inspireren door bovenstaande topic (met name de reactie(s) van Chathanky). Ik was opzoek naar een bedrijf die dit eventueel voor mij kon doen, maar na bovenstaande te hebben gelezen, leek het mij een leuk project om zelf te proberen.

Ik ben van plan om een PVC bronfilter van 60mm buitenwerks zelf 8 tot 10 meter te spuiten. Na een kleine proefje met een 40 mm PVC buis van 2,5 meter op de waterleiding kwam ik tot de conclusie dat dit te doen moet zijn. Ik zit hier op zand grond.

Voor het huis heb ik nu een puls die circa 9 meter is. Deze heeft t altijd goed gedaan, totdat een of andere s*kk*l er grind in heeft gegooid), water zit er ruim voldoende op die diepte (tips om dat grind er uit te halen zijn ook welkom!).

Ik ben van plan om het bronfilter in een keer te spuiten gewoon met de waterleiding en eventueel water uit de puls van de buurman ;-).



In het tekeningetje zoals ik het nu bedacht heb. Ik wil naast het bronfilter 2 of 3 kleinere (5/8" of 3/4" electra) PVC buisjes monteren. Hier de waterleidingen op en spuiten maar.

Wat denken jullie van dit idee, en welke tips kunnen jullie mij geven? Waar moet ik op letten?

Overige zaken zoals pomp, slang, klep etc, heb ik allemaal liggen. Alleen het bronfilter hoef ik dus aan te schaffen à +- 70 eurie
 

Ralph

  • #2
Ik denk dat het nix word, je hebt van de normale huisaansluiting geen waterdruk genoeg voor deze diepte. Met een 1¼ slang op zelfde diameter 9 meter lange pijp waar je ff een mooie lans aan moet knijpen en dat alles aansluiten op een hydrant heb je meer kans van slagen.
 

Djerikp

  • #3
Naja, ik weet het ook niet zeker of het lukt natuurlijk maar ik vraag me wel af hoe het Chathanky wel gelukt is. Hij heeft (naar eigen zeggen) een puls gespoten van 7 meter met de huiswater leiding.

Waar ik wel bang voor ben is dat je door de mazen in het bronfilter, het zand niet naar boven kunt krijgen of in beweging kunt houden.

Ik vraag me af hoe ze dat normaal doen als ze een puls spuiten. SPuiten ze eerst een gat en douwen ze dan dat bronfilter dr in? Of spuiten ze dat bronfilter er gelijktijdig in (net als ik eigenlijk wil)
 

Ralph

  • #4
Als wij filters slaan spuiten we eerst een gat met veel waterdruk, daarna trekken we de lans omhoog en drukken de filter er direkt weer in.
 

Djerikp

  • #5
Wat voor waterdruk wordt er normaal zo'n beetje gebruikt? Heeft het bijvoorbeeld zin om er een hogedruk spuit voor te gebruiken?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Voor een puls van 10 tot 15 mm doorsnee is dat prima te doen :cool:
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #7
Djerikp schreef:
Wat voor waterdruk wordt er normaal zo'n beetje gebruikt? Heeft het bijvoorbeeld zin om er een hogedruk spuit voor te gebruiken?
Je kan beter een normale tuinpomp gebruiken deze hebben een opvoerhoogte tot ca. 40 meter en leveren veel meer water dan een hogedrukspuit
 

Djerikp

  • #8
Ja, dat is ook de reden waarom ik de puls van de buurman wil gebruiken.

Wat zijn essentiele zaken waar ik op letten moet?
 

M.L. Kuiper

  • #9
Ik heb ook zelf een bron gespoten, ging eigenlijk vrij eenvoudig. Zitten zier op klei met daaronder zand. Voor de waterdruk gebruik gemaakt van een reservoir water met een elektrische tuinpomp. Je hebt meer aan een grote opbrengst dan aan hoge druk.

Eerst met de handboor en verlengstukken tot je op het zand zit. dan met de spuitlans naar beneden. Het zand spoelt er dan aan de bovenkant uit. Op een gegeven moment kwam er geen water meer naar boven, conclusie: watervoerende laag bereikt omdat het water onder weg kan stromen. Nu een (zelfgemaakt) filter ingespoeld door tegelijk met de spuitlans het filter naar beneden te duwen. Werkt perfect!

Ik merk alleen wat spraakverwarring: een puls is een apparaat waar je een bron mee kunt maken, een filter kun je slaan (gebruik een zgn. ramfilter) maar ook de grond in spoelen zoals ik gedaan heb. Je spreekt dan van een bron spuiten.
 

Chathanky

  • #10
Na 4 jaar werkt hij nog steeds.
Het is geen gemakkelijk karweitje, en de zekerheid van slagen is niet gegarandeert.
Ik vond het wel een uitdaging om eens wat te verzinnen in plaats van een pulsboring.
Mijn vader maakte ze vroeger wel vaker en stond er als kind vol bewondering naar te kijken. Met pulsen kom je zeker dieper dan met het water wat je uit de kraan ter beschikking hebt.
Ook het dichtslibben van de buis aan de buitenzijde geeft op een gegeven moment veel weerstand. Aangekomen bij het grondwater is je druk weg en vul je bijna drukloos het grondwaterpijl bij.

Je kunt ook eens zoeken op ramfilters.
Dit is een filterbuis met punt die je letterlijk de grond in ramt. Met verlengstukken kun je de gewenste diepte behalen.
 

Djerikp

  • #11
Ik heb zo net nog even opnieuw een test gedaan met een 3/4" electra buis heb gewoon twee buizen aan elkaar gelijmt en toen naar beneden. Op 4 meter zit ik dan al op water.

Opzich lijkt me dat te weinig het liefst zou ik nog wat dieper gaan. Hoe kan je dat het best doen? Net als je zegt op een gegeven moment vul je gewoon de waterbel.

Is het tijd voor jou oplossing Chatchanky? Eerst een flinke buis van 60mm de eerste 4 meter inspoelen en vervolgens met bv. 50mm verder?

Het gaat inderdaad om een bronfilter inspoelen, niet pulsen, inderdaad misschien een misverstand...

[edit]
Ik heb die ramfilters inderdaad gezien. Ze zijn echter wel veel prijziger dan de gewone pvc bronfilters. Maar hoe moet ik me dat voorstellen? Gewoon de punt de grond in en rammen maar met zo'n grote (houten) hamer, waar je ook rasterpalen met inramt? Kan me voorstellen dat dat op een gegeven moment ook niet meer wil.
 

Chathanky

  • #12
Het laatste stukje moet je dus de buitenbuis ook stukje voor stukje in de grond slaan. Echter kunststof is wel gevoelig voor breuk. En vooral bij de koppelingen. Mocht dit op een meter in de grond gebeuren dan heb je een probleem. Je gaat dan lucht mee trekken als je een pomp aansluit op de buis.
Ik heb de buitenbuis telkens zo`n 5 cm de grond in gedreven en met een kleinere buis het zand uit de buis gespoelt.
Als laatste heb ik op de binnenbuis een filter geknutselt. Door over een halve meter de buis fijne zaagsnedes te geven en een punt op de binnenbuis te plaatsen.
De halve meter is daarna de grond ingeslagen, met beleid.
Voorbij de buitenbuis dus. Dit bevordert het aanzuigen.

Nog een tip, houd in de gaten wat je uit de buis spoelt. Als het zand wat grover wordt zit je al goed, dieper heeft dan niet zoveel zin.
Door de grovere stuctuur heb je een beter doorlatende waterlaag die niet belemmerd wordt door het fijne zand. Zo heb je voldoende aanvulling van water uit de "grindlaag".
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
Aan uw woonplaats te zien loopt u de kans dat er in dat gebied op bepaalde dieptes ijzer in de grond zit, het is misschien verstandig eerst te informeren in de buurt of bij een loonwerker etc. die vaker bronnen spuit of en waar dat vaak voorkomt.
 

Djerikp

  • #14
@Chathanky: Ik was eigenlijk van plan om eerst een gat te spoelen en daarna een bronfilter in te brengen. Het filter dat ik voor ogen heb heeft de volgende specs.
Diameter uitwendig 60 mm (misschien is 48mm ook al voldoende)
Perforatie 0,3 mm
Wanddikte 4,0 mm
Lengte 5,0 meter
Lengte perforatie 5,0 meter

Vervolgens wil ik in het pvc filter een zuigslang met voetklep hangen.

Nou zit ik dus op +- 4 meter al op grondwater. Maar ik wil eigenlijk het bronfilter nog wat dieper aanbrengen (een meter of 4 erbij), om er zeker van te zijn dat er genoeg water zit. Het filter is toch over 5 meter voorzien van mazen. Alleen hoe spoel ik dat filter nu 4 meter dieper?

@jan: Uiteraard afhankelijk van de diepte waarop ik em aanbreng. Maar mocht ik tot +- 8 meter komen ga ik er vanuit dat het goed zit. Wij hebben altijd een bron gehad, welke glashelder water gaf, hier zat geen ijzer in, zelfs de auto en het terras werd ermee afgespoten. Ook zat er een Amiad filter tussen, met een perforatie van 0.08mm, hier heeft nooit iets ingezeten.
 

Chathanky

  • #15
Met een dunnere diameter in de filterbuis zou het gaan, het water ontsnapt dat niet langs het filter.
Wat wel een uitdaging is als hij op diepte is om de onderzijde af te stoppen. anders slibt de buis dicht.

Je zou een prop kunnen aanbrengen als de filterbuis op diepte is, maar die moet wel onder aan de buis blijven zitten en ook niet later terug omhoog komen. En natuurlijk ook niet te ver. :oops:

Het blijft wel hobbyen zo, maar goed mischien heb je er wat aan. :mrgreen:
 

Djerikp

  • #16
Ik ga morgen even hobby'en met dat dunne buis in dikke buis principe :D Normaal gesproken zijn bronfilters van de onderkant afgestopt en zit er omheen een nylon kous, toch? Dat is mijn idee in ieder geval wel.

Bij de vorige bron wist ik namelijk niet dat het bronfilter van onderen dicht was. En ja, dan gaat een half emmertje grind ineens tellen. Ik heb al zitten denken hoe ik dat grind eruit kan krijgen... maar ik ben bang dat dat niet zo eenvoudig gaat....
 

M.L. Kuiper

  • #17
Ik zou me in de eerste instantie geen zorgen maken om de diepte. Ik was ook lichtelijk verbaasd toen ik hier al op 4 meter diepte water vond, maar de bron geeft al heel veel water. Dieper komen zal erg moeilijk gaan omdat je geen druk meer hebt omdat het water beneden in de grond weg kan stromen. M.i. is het een goed teken als je niet meer dieper komt omdat je dan op een watervoerende laag zit.

k heb trouwens het filter zelf gemaakt door een pvc pijp af te doppen en in de laatste 30 cm heel veel kleine gaatjes te boren, daaroverheen een dubbele laag pantykous en daaroverheen horregaas! Nog nooit ook maar 1 korreltje zand in het water gezien. Ik vond het namelijk zonde om een filter te kopen terwijl ik dit meer als een experiment zag!
 

Fiesiekus

  • #18
Fantastisch experiment M.L. Kuiper :prima: ! Juist door dit soort experimenten waarbij je dingen probeert die anderen als onmogelijk bestempelen, is de wetenschap verder gekomen. En het tuinbesproeien dus ook!

De diepte van grondwater kan erg varieren; hier in N-H tussen de bollenvelden heb je op drie steek diep al modder. Als ik de zuigbuis hard in de mantelbuis van m'n bron duw, spuit het water al uit de opening van de zuigbuis.
 

Djerikp

  • #19
Dat kan ik natuurlijk altijd proberen. Wat voor diameter PVC buis heeft u gebruikt M.L. Kuiper?
 

M.L. Kuiper

  • #20
De dunste maat PVC heb ik gebruikt, 32 mm. gewoon van de bouwmarkt. Ik heb wel een wat duurdere PVC lijm gebruikt, namelijk een drukbestendige, weet niet of dat nodig was maar wilde zekerheid omtrend afdichting.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu