Zelf eettafel maken

MvanAken

  • #1
Hallo allemaal,

Wij zijn op zoek naar een vrij simpele tafel, echter is deze bijna niet te vinden en als we hem vinden zijn we meer dan 1000 euro kwijt en dat is toch wel te veel van het goede. Dus wilden we hem graag zelf maken.

Ik zal het even uitleggen: wij hebben een eetbankje. Ik wil graag een tafel waarvan de poten van de hoeken af staan, zodat je op de bank kan schuiven, zonder je knieen te stoten of dat je het bankje aan moet schuiven, want dat gaat zo lastig als je er met zn drieen op zit.

Wij hebben een tafel gezien, zoals we hem ongeveer zou willen (zie afbeelding hieronder). We weten waar we gefineerde MDF kunnen vinden, maar mijn vraag aan jullie is, hoe maak je zo'n tafel? Waar begin je mee? Wat heb je nodig? Misschien heeft iemand handige tips.

Uiteraard willen we graag een tafel hebben die eettafel geschikt is, maar waarvan de kosten laag zullen blijven. Vandaar dat ik gefineerd MDF wil gebruiken en geen massief eiken oid. Dat is veel te duur en ik heb begrepen dat MDF redelijk sterk is. De tafel moet ongeveer 90 x 170 worden en we kunnen platen kopen van 120 x 240.

Ik hoop dat jullie me kunnen en willen helpen.

Ook willen we graag een boekenkast maken, maar dat komt een andere keer. :) Tafel is even belangrijker.

Alvast bedankt! :)
Groetjes,
Marja

Voorbeeld van een tafel:

 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
De vorm maken zal nog niet zo'n probleem zijn, dat is een kwestie van eens wat schetsen en tekeningen maken. Vervolgens een lijst van onderdelen met maten. En dan naar een goede houthandel die het voor je kan zagen.
Het grootste probleem in dit geval zal nog de afwerking zijn.
Als je met MDF met HPL (wat je fineer noemt) werkt heb je het probleem dat de zijkanten van het MDF niet van HPL zijn voorzien. Bij een profi meubelmaker wordt dat er achteraf ook op geplakt.

Is het niet een beter idee om met multiplex of met timmerpaneel aan de gang te gaan. Je kan dan dmv beits, lak of verf de tafel het aanzicht geven dat je wenst.
 

Hout4

  • #3
Beste Marja,

Misschien kan ik je een tip geven.

Verwijderd, mod. Leest aub de forumregels : dit is een niet-commercieel forum, vraag en aanbod staan we niet toe. Wij zijn er voor klustips zonder winstoogmerk.
Gelieve ook uw forumnaam aan te passen.


mvgr Jan van Hoorn
 

Kortman

  • #4
Marja,
Het nadeel van mdf met een fineer toplaag is dat het dun is.
Dus voor het blad moet je er een eiken lat om heen zetten,als een rand.
Mooiste is omdat te doen met een lamellofrees,maar je kan het ook in een sponning verlijmen of met een extra lat aan de binnenkant.

Je moet erg oppassen met houtlijm en blank hout,zeker als je het hout nog wil beitsen,altijd gelijk weghalen met een schone natte doek.
Houtlijm werkt als een lak en sluit het hout.

Persoonlijk denk ik,dat je je niet te veel aan het materiaalgebruik en detail van het plaatje moet vast pinnen.
De vorm vast houden,zeker de poten,dus ook de toepassing van de bank.
Maar pas het aan naar eigen kunnen.
Ik zeg niet dat je het niet kan,maar je hebt een hoop nodig om het te maken.

Meubels moeten met liefde gezaagd en gepast worden.
Ff naar de houthandel gaan,om alles te laten zagen,dat geloof ik niet !
Zeker tafels,ook aqua ontwerp,denk goed na over hoogte en been ruimte.
En vergeet daarin niet je stoelen.
 

H@ns

  • #5
Bovenstaande een paar keer doorgelezen maar ik kan er geen pap van maken hoor :(

Paar spaties hier en daar en een paar spaties weghalen hier en daar zou al helpen denk ik...
 

Kortman

  • #6
Hans, ik zal er opletten !
Misschien ga ik iets te snel met mijn uitleg.
Als ik het zelf terug lees,dan vind ik het wel meevallen,maar het zit ook in
mijn gedachte.
Any way;ik probeer te helpen en is goed bedoeld :wink:
 

MHG

  • #7
Ik ben geen ervaren klusser, dus misschien is mijn gedachtegang wat simpel. Is het geen idee om te zoeken naar een tafel die kwa blad voldoet aan je eisen en er dan zelf andere poten, zoals op de foto, onder te maken?
 

Kowrds

  • #8
Basis model maken van multiplex en dan de buitenzuiden geheel af werken met opdekparket, zo heb ik al een een "echt"eiken blad gemaakt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu