Zanussi ZTE 240 valt uit

Pruts0r

  • #1
Een paar weken geleden begon hij er mee: tijdens het drogen viel de motor uit, waarna het piepje bleef gaan. We hebben de droger helemaal schoongemaakt: roosters, condensor, achterplaat eraf, water uit het bakje, stof verwijderd etc.

Daarna deed de droger het een paar keer, maar nu start-ie vaak zelfs niet eens. Ook wordt de was nogal heet áls-ie het een keer doet. De trommel kan vrij bewegen. Soms klinkt een brommend geluid alsof de motor geblokkeerd wordt, vaak ook niet.



Filmpje staat hier:
Enig idee wat het kan zijn?
 

HarryO

  • #2
Het zou de aanloop condensator van de motor kunnen zijn.
Haal het bovenblad er eens af en zet de machine aan. Als de trommel niet zelf draaid, geef hem dan eens een zetje, als hij dan gaat draaien dan is de aanloop condensator defect. Vervang deze door één met de zelfde waarde. Aanloop condensator zit met 2 draden aan de motor.
Dat de was heet word klopt, als de machine aan staat in een normaal droog programma brand je nvvt je handen bijna aan het wasgoed en de trommel.


PAS OP: als je de trommel een zetje geeft kan hij spontaan de andere kan op gaan draaien. Kijk dus uit voor je handen en kleding stukken.
 

Pruts0r

  • #3
Bedankt voor de tip!

Waar zit die condensator?

Dit is het typeplaatje:



Kan het ook zijn dat de machine dan afslaat vanwege een thermostatische beveiliging?

Zojuist probeer ik het nog eens, werkt de droger gewoon! Trommel draait normaal, stopt soms ook om (denk ik) de andere kant op te draaien, etc.

Vreemd...

Wat ik wel merk is dat het meestal niet werkt als hij zojuist aan is geweest. Alsof er iets moet afkoelen voordat het weer werkt.
 

Pruts0r

  • #4
Even een update:

Na de droger verplaatst te hebben deed hij het dus weer (even). Daarna uitgezet en weer aangezet: probleem keert terug.

Na zoeken op internet heb ik dit topic gevonden:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/88381
De relais kunnen dus ook de oorzaak zijn (niet gek, want na het klikken van de relais stopt de droger).

Nu heb ik het volgende geprobeerd: tikken op het plastic kapje waar de schakeling in zit. En wat blijkt: dan start het ding weer.

Vermoedelijk zijn het hier dus de relais.

De hele print:



Relais:


Iemand een idee waar ik deze het beste kan bestellen? (Tenminste, de kans dat dit de boosdoeners zijn is natuurlijk wel groot.)

Ik dacht aan Conrad.
 

HarryO

  • #5
Relai(s) kunnen/kan best de oorzaak zijn.
Meestal zitten ze los van de print of krijgen ze een overgangsweerstand.
Controleer de soldeerverbinding of soldeer ze op voorhand door.
Losmaken bij overgangs weerstand kan ook, dan contacten schoonmaken met een stukje papier wet je bespuit met contactspray. De contacten zelf NIET inspuiten. Gaat bij slechte overgang koken en probleem word dan nog erger.

Dit zijn standaard relais en zijn daar oa verkrijgbaar.
 

Pruts0r

  • #6
Ik dacht niet te gaan rommelen met die relais, als de contacten ingebrand zijn is het probleem zo terug. En ze kosten nog niet eens € 1,50 per stuk. De verzendkosten zijn hoger... :)

Ik heb ze besteld, ben benieuwd. Als het lukt, zal mijn vrouw blij zijn. Met dit weer is buiten drogen ook geen optie. En we hebben de droogrekken al in de gang gezet, niet echt praktisch. Ik zal jullie op de hoogte houden!
 

Pruts0r

  • #7
Relais zijn allemaal vervangen.

Na enkele keren goed functioneren is het probleem terug. Eerst lukte het nog om een klap erop te geven om de motor te starten, maar dat lukt nu ook niet meer.

Zou het kunnen zijn dat de condensator stuk is gegaan, waardoor de contacten van de relais inbranden?

Hoe kom ik bij die condensator? Er zit wel een tweede stuk elektronica, nl. bij de trommel, maar daarvoor moet óf de trommel eraf of de volledige voorkant. (Ik kom daar niet zomaar bij.)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
De condensator zit vaak in de buurt van de motor of onder het deksel, de hele machine slopen is niet nodig.
Er zit ook een kleine condensator dicht bij de aansluiting van het netsnoer, die moet u niet hebben.

Een condensator ziet er ongeveer zo uit:
 

Pruts0r

  • #9
In de Zanussi zit geen condensator bij de stroomaansluiting. Ik zie niet waar de motor zit, dus ook de condensator niet. Als ik de achterkant eraf haal (waar de verwarmingselementen zitten), wat met 15 schroeven vast zit, zie ik het ook niet.

Ik heb intussen al een nieuwe droger (met warmtepomp) besteld, maar deze wil ik nog wel proberen te repareren.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
De motor zit aan de onderkant in de machine, de aandrijfsnaar volgen dan ziet u hem vanzelf.
 

Pruts0r

  • #11
Via de zijkant natuurlijk.
Eerst de schroeven aan de achterkant los (die van de achterplaat, dan de bovenkant eraf en dan één schroef waarmee de zijkant nog vast zit).

Hoe test ik die condensator? Het is een 9 uF 425-475V.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Die kunt u meestal laten testen bij een onderdelenwinkel.
 

Pruts0r

  • #13
Ik heb er 9V op gezet; hiermee laadt deze wel op (hierna staat er nog spanning op). Vermoedelijk is het dus niet de condensator.

Op dit moment heb ik de kapjes van de relais afgehaald. Wat het meest vertoonde gedrag is na aanzetten van de droger:

- Er klinken een paar tikjes (van de schakelaar of één van de 3 relais)
- De motor bromt (het heeft geen nut op dit moment een draai aan de trommel te geven; deze gaat niet draaien)
- Er klinkt nog een tikje
- Daarna gaan de twee relais die eerder verbrand waren "om"; er zijn twee vonkjes te zien.

Vervolgens gebeurt er niets, en begint de cyclus van voor af aan. Dat gaat een paar keer door, tot de machine het opgeeft (piepjes en knipperlichtjes).

Het enige wat helpt is tijdens het brommen van de motor een tik geven op de print (of aansluitingen ervan). Dan gaat het ding aan.

Wat ik dus vermoed is dat de motor te weinig stroom krijgt, door een slecht contact of verbrand relais. Maar omdat die al vervangen zijn zonder resultaat denk ik niet dat dat het is.

Zou het ook de schakelknop kunnen zijn? Dan is het einde verhaal denk ik. Ik heb al meerdere programma's/standen geprobeerd maar er is geen verschil.

De aansluitingen heb ik al losgehad en behandeld met contactspray.

Inmiddels is dit een meerjarenplan geworden maar ik geef het niet zomaar op.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Een condensator kan nog wat spanning hebben maar toch niet goed meer zijn.
 

Pruts0r

  • #15
Dat kan zijn, maar is het gevolg ook het beschreven euvel?

Wat ik hierboven (en overal) lees is dat het bij een defecte condensator helpt om de trommel op gang te helpen. Dat werkt hier dus niet.

Wat dus wel helpt is een tik op de print of de aansluitingen ervan.


Is het mogelijk dat een defecte (aanloop-)condensator defecte relais veroorzaakt?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
Ik zou niet weten hoe een condensator een relais kan laten sneuvelen.

Misschien dat er toch nog een slecht contact op de print zit. :?
 

Pruts0r

  • #17
Ik zal alle aansluitingen nog eens doorsolderen. Maar... er is nog geen verklaring waarom de motor wel begint te draaien na een tik op de print.

Dat zou toch (weer) op de relais duiden.

Mijn vraag was eigenlijk: als de aanloopcondensator niet werkt, worden de relais dan zwaarder belast met als gevolg verbranden van de contacten?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
Dat is zo minimaal dat dit geen invloed heeft/mag hebben.

Bij een slechte soldering kan een tik soms even helpen maar nooit lang.
 

HarryO

  • #19
Eens met Jan: grote kans dat er (nog) een los contact op de print zit.
 

Pap

  • #20
Condensator is volgens mij kapot of niet
en wat ik hier allemaal lees lijkt het geen condensator
want is die stuk kun je de motor een duw geven en dan draaid hij zelf
dus het lijkt meer aan de motor of relais of een slechte kabel of contact te zijn controleer de solderingen nog eens
zitten er koolborstels in die motor
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu