Zanussi vaatwasser pakt geen water

Quaint

  • #1
Ik heb een probleem met mijn vaatwasser Zanussi 6100.

Op het forum ben ik al regelmatig mijn probleem tegen gekomen. Volgens mij pakt de machine geen water. (AL5) Nu staat er steeds dat het waarschijnlijk het labyrint is, maar waar zit deze en hoe maak ik deze vervolgens schoon?

Zijn hier foto's van?

Mijn tweede vraag is hoe kan ik het systeem (waterlock) resetten.

Het type nummer van mijn Zanussi is 911N83-6F en serie nr 911895022.

Met vriendelijke groet,

Barry
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Staat er geen water op de bodemplaat (onder de zichtbare bodem)?
 

Quaint

  • #3
Er blijft wel water staan in de afzuigbak.
De machine blijft pompen, maar er schijnt geen water te komen.

Barry
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Er is waarschijnlijk sprake van een lekkage naar die bodembak.
Zolang daar water staat is de beveiliging (vlotter) in werking en zal de machine maar één ding doen: afpompen, en de watertoevoer blijft dicht.

Gebruik de zoekfunctie met "lekkage Zanussi".
 

Quaint

  • #5
Het type nummer van mijn Zanussi is 911N83-6F en serie nr 911895022.

De vaatwasser is een inbouw, dus ik kan niets zien van een lekkage.
Hoe kan ik iets constateren zonder de machine uit te bouwen?

Ik heb wel de elementen aan de binnenkant eruit gehaald en schoon gemaakt, dat werkte een keer eerder. Nu schijnbaar niet. Wel twijfel ik aan de plaats van het blauwe balletje. Waar komt deze precies te zitten? Nu kan het balletje ruim bewegen. En ook het witte half ronde elementje. Rubber omlaag?

Indien ik de beschrijvingen lees bij de andere topics lees ik iets over het labyrint. Kan ik die zin zitten bij mijn inbouw vaatwasser?

Alvast bedankt voor de tips.

Barry
 

Quaint

  • #6
Ik heb mijn eigen waterslot er eens af gehaald en schoon gemaakt en weer gemonteerd. Het resultaat is dat hij het weer doet. (voorlopig)

Mijn vraag over het blauwe balletje blijft nu enkel nog staan. Waar en hoe komt deze precies te zitten?

Met vriendelijke groet,


Barry
 

Henny

  • #7
Onderin de filterbak zit een z.g. wasrol.
Deze heeft aan de linkerzijde een halfrond gedeelte.
Hierin ligt een kogel. (vermoedelijk het "balletje" waar jij het over hebt)

Deze machine is voorzien van een beveiligde slang, welke bij slangbreuk de watertoevoer afsluit.
Deze slangbeveiliging heeft dus niets te maken met de vlotterbeveiliging in de machine.
 

Wasmannetje

  • #8
Om eventuele lekkages te kunnen vinden zou ik eerst beginnen de plint weg te halen, daarna komt u een inspectieluikje tegen, zit met 2 schroefjes vast.

Dan kan het zijn dat via de circulatiepomp water druppelt op de bodemplaat. Nog een voorkomend iets is de stijgbuis, die ervoor zorgt dat het water in de bovenste sproeiarm komt. Dus dan moet u 'm echt uitbouwen en de rechterzijplaat weghalen, dan kijken of die buis los zit.

Meestal ziet u dan al wat witte aanslag lopen.
 

Quaint

  • #9
Bedankt voor de tips, hij doet het weer als vanouds.
Alleen vroeg ik mij af of ik dat blauwe balletje er op de juiste manier terug heb gezet?

Barry
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu