Zanussi vaatwasser neemt geen water

Joost57

  • #1
Mijn Zanussi (de6644) vaatwasser neemt de laatste tijd geen water. Bij het starten van het programma wordt er wel water rondgepompt maar wordt er geen water uit de waterleiding bijgepompt. Het programma-lampje en het was-lampje gaan na een tijdje knipperen.

Ik heb de voorplint al weggehaald en een slang goed schoongemaakt. De slang was behoorlijk vervuild. Hierna deed de vaatwasser het heel even, maar hij heeft niet een compleet programma kunnen draaien, het probleem is gewoon teruggekeerd.

Wat zou de oplossing kunnen zijn? Ik lees hier op het forum dat het labyrint eventueel moet worden schoongemaakt, wat is dit en waar vind ik dit?
Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Product nummer: 911888031
type nummer: 911N81-8F

groeten,
joost
 

Joost57

  • #2
Ik heb de linkerzijplaat weggehaald, en het doolhof dat daar zit zal blijkbaar wel het labyrint zijn. Het onderste deel lijkt me erg vervuild, zie de foto's.
Hoe maak ik dit nu schoon? Kan ik zo het labyrint wegschroeven en schoonmaken?



 

Joost57

  • #3
Ik blijf bezig...

ik heb vandaag de vaatwasser handmatig volgegooid met water en er vervolgens speciaal Sun Vaatwasreiniger-spul bijgegooid. Als de machine genoeg water heeft dan loopt het programma wel. Het programma pompt echter halverwege het water weg om nieuw water in te nemen. Dat nieuwe water innemen lukt niet en het programma stopt. De vaatwasserreiniger had dus weinig effect.

terug naar het vervuilde labyrint: blijkbaar niet schoon te krijgen met speciale reiniger. Hoe maak ik hem dan schoon? Of is dit niet te doen en kan ik beter het labyrint vervangen?

Ik hoop dat iemand antwoord heeft op mijn vragen.
 

Henny

  • #4
Door de vervuiling aan de rechter onderzijde kan het binnenstromende water niet snel genoeg de kuip instromen.
Hierdoor onstaat er in het labyrint een overdruk.
Aan het labyrint zit een klein slangetje, welke met het inlaatventiel is verbonden.
Het inlaatventiel (met drukwachter) wordt bij overdruk mechanisch gesloten.
Zodra deze (over)druk opgeheven is, zal het inlaatventiel, bij elektrische aansturing, weer geopend worden.
Om de vervuiling in het labyrint op te lossen, zal het labyrint gedemonteerd moeten worden en daarna met bleekmiddel de vervuiling proberen te verwijderen.
(dus niet het bruine gedeelte, dit zorgt in combinatie met het zout voor de ontharding van het water)
 

Joost57

  • #5
Oke, bedankt voor de uitleg.
Nu zit ik nog met één probleem: hoe demonteer ik het labyrint? Ik heb bijna helemaal losgehaald op één verbinding na met de binnenkant van de vaatwasser (de "turbo-dryer" van de vaatwasser, een wat grotere ronde ingang). Ik kan daar geen schroeven vinden en kan het niet losmaken. Bruut geweld gebruiken of is er een andere tactiek?
 

Henny

  • #6
Bedoel je hiermee de opening in de kuip aan de linkerzijde?

Deze kunststof krimpring kan je linksom losdraaien.

Je kan hier voorzichtig de bekken van een waterpomptang inzetten en losdraaien.
 

Joost57

  • #7
Bedankt!

het labyrint heb ik kunnen verwijderen. Paar keer doorgespoeld met bleek en daarna met soda en de zwarte aanslag is bijna helemaal weg. Het water stroomt er weer prima door en de wasprogramma's worden gewoon afgewerkt.

Gerepareerd dus!

Nu alleen nog de afwasmachine weer helemaal in elkaar zetten... Hopen dat ik geen schroefjes over hou :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu