Zanussi F1425 Aquacycle 1400 lagers vervangen

Aiolos

  • #1
Is er iemand die een idee heeft hoe ik het beste te werk ga bij het vervangen van de lagers van mijn Zanussi F1425?
Inmiddels heb ik een en ander los, maar bij het demonteren van het snaarwiel kom ik niet verder. Het wiel lijkt niet los te willen komen, maar ik zou ook niet weten of ik op de juiste manier te werk ga.

Op het forum lees ik diverse berichten over het demonteren van een wasmachine met plastic kuip (wat de Zanussi is) voor het vervangen van de lagers, maar over specifiek dit type kan ik niet echt iets vinden.

Het snaarwiel zit trouwens vast met een inbusbout.

Alvast bedankt!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
De inbusbout losdraaien en met een poelietrekker het snaarwiel er af trekken.
 

Aiolos

  • #3
Bedankt voro de reactie, maar, die inbusbout zit nogal vast... Is daar een trucje voor? En moet na verwijdering van het snaarwiel ook de hele kuip en dergelijke los?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Zet het korte eind van de inbussleutel in de bout en geef met een hamer een paar korte felle tikken op de sleutel, de schroef heeft normale draad.
Lukt dat niet dan met een luchtsleutel proberen de bout los te krijgen.
 

Aiolos

  • #5
Inbusbout met hamer wil niet, en nu ik vandaag een luchtsleutel heb kunnen regelen ben ik weer bezig gegaan. Helaas lijkt er niks te gebeuren.
Door langs het snaarwiel te kijken zie ik wel roest op het lager en na inspuiten met wd40 komt er ook flink bruine zooi vanaf.

Moet ik mijn wasmachine afschrijven? Of is er nog hoop?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Zet de druk op de luchtslang op de hoogste stand en probeer het nog eens, het kan wel een paar minuten duren voordat de bout losgaat.
Als het met een luchtsleutel ook al niet lukt kunt u het nog proberen door de bout uit te boren, gebruik een ijzerboor die precies in het inbus gat van de bout past, de kop kunt u hierna zo afdraaien met een inbussleutel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu