Zanker Wasmachine SF 6250 foutcode E70

DAVE77

  • #1
Hallo, wie kan mij vertellen wat de foutcode E70 betekent op het display van mijn Zanker SF6250 wasautomaat? Ik had mijn winterjas en 2 kleine jassen van mijn kinderen in de machine gedaan op een korte was 40 graden, na ongeveer 20 min hoorde wij een tikkend, schrapend geluid, alsof er iets tussen de trommel zat. Ik heb de machine uitgezet en geprobeerd op een ander programma te zetten. Code E70 staat te knipperen, iemand een idee? Overigens lagen de jassen gewoon los in de trommel, verder niet vast ofzo. :roll:
 

HarryO

  • #2
E70 staat voor algemeen probleem met de temperatuur sensor.

Lees de volledige foutcode eens uit.

Zet de machine op 60 graden Wit/Bont (= 3de positie) en zet hem aan.
Wacht even en druk dan de toetsen Start/Pauze en Starttijd-keuze samen in en houd deze ingedrukt.
Je krijgt nu de volledige melding in het display en/of de lampjes Einde en Strart/Pauze gaan knipperen.
Wat is de volledige melding en het knipper patroon?

Het zou kunnen dat er en wat tussen de trommel en kuip zit waardoor je het element of de temperatuur sensor beschadigd hebt.
Kijk met een zaklamp door de gaatjes van de trommel naar de bodem van de kuip of je iets ziet liggen wat er niet hoort.
Draai hierbij ook iets aan de trommel zodat je kunt herleiden waar het aanloopt.
Niet mee verder wassen totdat je de oorzaak hebt gevonden om verdere schade te voorkomen.
 

DAVE77

  • #3
Hallo harry0,
Bedankt voor je snelle reactie, ik heb gedaan wat je zei..ik moet nog wel even met een zaklamp in de kuip kijken, de trommel loopt overigens niet aan. De foutmelding blijft e70, maar het einde ledlampje knippert 7x kort achter elkaar. Weet jij wat dit betekent? En zo ja..is dit eenvoudig te vervangen? En heb je enig idee van de kosten? Alvast bedankt voor je reactie. Groet Dave
 

DAVE77

  • #4
Hallo Harry,
Ik heb nog even met de zaklamp in de trommel gekeken, maar ik zag geen afwijkingen. Ik heb de bovenklep eraf gehaald en ik zag onderin de machine een groen/geel kabeltje liggen. (+/- 20 cm lang) Zie afbeelding.
Tevens moet ik erbij zeggen, dat ik vorige week de trekschakelaar heb vervangen aangezien deze was doorgebrand. De wasmachine werkte daarna gewoon weer na behoren. Zou er sprake van sluiting zijn geweest? Wasmachine geeft wel gewoon melding weer.
 

DAVE77

  • #5
Hallo Harry,
Ik heb toch maar een monteur laten komen. Wat bleek, sowieso waren de schokdempers versleten, de snaar was gesprongen en die had de hele kabelboom losgetrokken en was meegedraaid. (zie afbeelding) Waarschijnlijk is het verwarmingselement nog gewoon intact. Ik heb reeds een nieuwe besteld. De kosten liepen aardig op.


Bedankt voor alle info. Groet Dave
 

HarryO

  • #6
De melding E70 is dus terrecht: geen juiste uitlezing van de temperatuur sensor: de bekabeling hiervan is los getrokken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu