Zandbak maken

Tomk

  • #1
Hallo,

Ik ga een zandbak maken van dikke massieve planken welke ik nog heb liggen.
Mijn idee was om hier een bak van te makenen deze rechtreeks op het terras te zetten. De stenen van het terras zijn klinkers.

Ik hoop dat jullie me kunne belpen bij een paar vragen die ikhierbij heb.

1. Ik dacht de bak los op de stenen te zetten. Dus niet extra poten te maken welke de grond steken. Omdat het geheel plus zand zwaar genoeg is om niet van zij plek te komen. Is dit een verstandig iedee?

2. Als de zandbak rechtstreeks op de tegels staat is een worteldoek dan nog nodig? Persoonlijk denk ik niet zozeer tegen het onkruid maar meer om het zand beter bij elkaar te houden. Heeft iemand hier ervaring mee.

Dank alvast.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2
Je ontwerp is niet ideaal: de zandbak kan kantelen als er op de rand wordt gezeten en het zand zal onder de bak door naar buiten komen, omdat deze los op de ondergrond staat.
 

Tomk

  • #3
Dank je,
Dat kantelen had ik niet nog bedacht. Dus toch vastzetten in de grond. Betreft het kan worteldoek een oplossing bieden.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
Op zich kan je worteldoek gebruiken om het zand in de bak te houden. Nadeel is wel dat het "draden" trekt bij de snijkanten en kinderen gaan daar toch aan trekken. Dit kun je wel weer oplossen door het doek aan de binnenkant van de zandbak vast te nieten en hier over heen nog een plank schroeven, zodat het worteldoek tussen 2 planken in zit.

Ik zou de zandbak zeker vast zetten aan de grond. Als er een kindje op de rand gaat zitten komt de andere kant net iets omhoog waar een ander kindje net zijn vingertjes onder stopt...
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Hoe groot wordt de bak en hoe dik en van welk soort is het hout ?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Ik zie dat kantelen niet voor me. De ondergrond is toch gewoon vlak?

Worteldoek is handig om te voorkomen dat het zand wegloopt door kieren. Die zijn er bij hout buiten bijna altijd wel.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #7
Je krijgt een hefboomwerking als je op de rand gaat zitten. De "arm" van de denkbeeldige hefboom is de hoogte van de zandbak met als draaipunt de plek waar de zandbak de grond raakt.

Ga maar eens achter op een bierkratje zitten: deze kantelt dan snel achterover.
 

Ferryv

  • #8
Ik heb een zandbakje van 1,20 bij 1,20.
Losstaand, ook met worteldoek erin.
Ik kan rustig op de rand zitten, al het zand dat erin zit zorgt dat die bak echt geen kant op gaat.
Ik zou me er als ik jou was dus niet te veel zorgen om maken, en er gewoon voldoende zand in stoppen.
 

Tomk

  • #9



Zie de bijgevoegde foto. Dit zijn de planken welke ik wilde gebruiken. Ze zijn van een oude kast. Er zitten al veel lagen verf op. De planken zijn wel geperst.

Wat is jullie ervaringe met dit geperst hout en buitengebruik?

Zal dit meer wateropnemen dan normaal?

Betreft het kantelen: De planken zijn vrijhoog. 30cm. Maar de omkasting wordt al. zwaar. Dus of het kantelt zal er om hangen. Voor de zekerheid sla ik een paar palen in de grond waaraan ik hem vast maak.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Als het geperst hout is zal het spaanplaat of mdf/hdf zijn, dat gaat met een jaartje naar de filistijnen.
Het is vrijwel onmogelijk zo'n bak te laten kantelen, zeker als er worteldoek in komt te liggen, daar ligt de lading zand op, er kan een olifant op de rand zitten zonder kantelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu