Windscherm - Tuinpalen ingraven of in beton?

L.Kingma

  • #1
Ik moet een van cls-en gemaakt windscherm van 2.10 x 1.80, met daarin een thermopane-raam van 1.50 x 1.50, welke aan de ene zijde aan het huis is verankerd, (of koud of dmv scharnieren, daar ben ik nog niet uit) ook aan de andere kant in de tuin bevestigen.
Is het beter/sterker om hiervoor een 7x7 paal 60 cm in te graven of heeft een in beton gegoten ijzeren paalhouder de voorkeur.
 

Fiesiekus

  • #2
Ben wel benieuwd naar het gewicht van het geheel. Heeft u een foto? En wat is het voordeel van thermopane in een windscherm?
 

L.Kingma

  • #3
Het is inderdaad vrij zwaar geworden. Ik kan het zelfstandig verplaatsen, maar liefst niet te vaak.
Thermopane, omdat het een net bij mij vervangen raam is ivm lekkage. Te veel voor in de woning en niet erg genoeg voor in de tuin. Kortom, dit raam was voorhanden.
Ik zal nog even uitzoeken hoe ik een afbeelding toe kan voegen.
 

L.Kingma

  • #4
Hier is de foto. Het lijkt een grote lekkage, maar het is schaduw.
 

Fiesiekus

  • #5
En dit wordt aan één kant aan het huis en aan de andere kant aan een tuinpaal bevestigd?

Bij zandgrond zou ik haast zeggen: stalen punt in betonpoer en daar een hardhouten paal in monteren. Maar echt wild ben ik niet van dit soort recycling
 

Millew

  • #6
Als je serieus rekening moet/wil houden met windbelasting, dan red je het waarschijnlijk niet met een houten paal van 7x7 cm.
Het hangt er ook een beetje van af hoe stijf het schot zelf is.
In ieder geval staat een paal met een voet van beton eromheen gestort, altijd steviger in de grond, dan alleen een paal.
 

Fiesiekus

  • #7
Paal rechtstreeks in beton gaat zeker rotten.
 

Millew

  • #8
Hangt van het materiaal van de paal af.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Bij gebruik van azobé is het windscherm eerder versleten dan de paal, dit hout wordt in de wegen waterbouw veel gebruikt voor kritische toepassingen, 10 x 10 cm kan niets mee gebeuren.
Liefst instorten in een betonpoer, in een stalen houder is het veel zwakker.
 

Fiesiekus

  • #10
De paal wordt hoog 2.10 en moet in de grond? Reken dus op een 3,5 meter lange azobe paal van 10 x 10 cm. Forget it, die krijg je zonder hijswerktuig niet in de grond.

Beter iets met een RVS koker.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #11
Jij weet toch ook niet hoe sterk de heer Kingma is. :cool:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
En 1.40 m. in de grond ? :shock:
 

Fiesiekus

  • #13
Stelregel: 2/3 bovengronds, 1/3 ondergronds. En dat is nog krap voor zo'n zwaar geval.
 

Millew

  • #14
Volgens die stelregel zou de paal 3,15 meter moeten zijn en 1,05 meter in de grond.
Als de paal koud in de grond staat en je wilt de sterkte van de paal volledig benutten zonder dat hij omvalt, is die stelregel zo gek nog niet.
Met een flinke betonnen voet om de paal gestort, kan het deel in de grond wel wat minder worden, maar niet veel.
Neem dus een azobé paal 10x10cm van 3 meter lang. Die weegt ruim 30 kg en is sterk genoeg om een flinke storm te doorstaan.
Schroeven of bouten in de paal van RVS of messing want gewoon ijzer kan gaan roesten in contact met azobé. Bij het schroeven ook voorboren.

Als je een RVS of gewoon stalen koker profiel wil gebruiken, dan is een koker van 60x60mm met een wanddikte van 5 mm ongeveer net zo buigstijf als de azobé balk en 2 keer zo sterk.
 

L.Kingma

  • #15
Allemachtig, ik begin een beetje te denken: Waar ben ik aan begonnen.
Maar als je iets start, moet het et ook afmaken.
Allereerst, dank voor de vele reakties.
Toch nog vragen.
Wat zou de vorm van die betonpoer moeten zijn en hoe groot/diep?
Wat moet ik me voorsteleen bij die metalen koker-pijp?
Is de houten paal in een pvc-buis en dan in het beton, ook een optie?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #16
Ik zou een gat van ~40 x 40 en 100 diep graven.
Folie of vuilniszak in het gat om te voorkomen dat het beton te snel uitdroogt.
Het gedeelte van de paal dat in het beton komt aan alle 4 zijden op verschillende hoogte voorzien van een rvs houtdraadbout die een stuk uitsteekt en zodoende houvast op het beton krijgt.
Paal op de juiste plek stellen met behulp van een paar stellatten zodat de paal in positie blijft en een stukje van de bodem.
En vervolgens beton met flink kiezel erin in het gat storten per laag van zo'n 10cm even aanstampen met een plankje op een steel zodat de ruimte zich goed vult tegen de wand en bodem.
Hoeft niet helemaal vol, helft 3/4 lijkt me voldoende.
Behalve als je op veengrond zit dan heb je kans dat de boel gaat verzakken.
3 dagen laten uitharden voordat je verder gaat.
 

Tiho

  • #17
Als je een koker 60*60*4 80 cm in de grond zet en onderop een stuk van zo,n 60 cm als t-stuk hierop last en 20 cm onder maaiveld nog een keer.

Deze schoren met de wind mee zeg maar in de grond, lijkt mij dit veel goedkoper.
 

Mark en 3 meiden

  • #18
Koker is heel leuk
alleen heb ik nog niemand gehoord over de bovenkant van de koker
die moet ook dicht gelast met een plaatje anders staat heel snel je koker vol met water
indien rvs moeten de lassen zeker die aan de bovenkant goed gebeitst en gepasiveerd worden anders rot het evengoed nog langzaam weg
en ook voor het bevestigen van het windscherm moeten er lippen ( bevestegingsplaten) aan de koker gelast worden
door het lassen aan 1 zijde trekt deze heel mooi krom
ga gewoon voor een zeer goede hout soort
of je moet voor je werk al in de metaal zitten en dat zelf kunnen
maar volgens je antwoorden zit je niet in de metaal
 

L.Kingma

  • #19
Nee, beste Mark, ik ben boekhouder.
Maar wat bedoel je met "trekt mooi krom"?
 

Mark en 3 meiden

  • #20
Als je aan een rvs koker gaat lassen zoals bevestegings lippen voor je windscherm
breng je aan 1 kant warmte in zodat het materiaal aan die zijde gaat krimpen dus krijg je een kromme koker
als dat voor je gedaan moet worden kun je beter voor een oplossing gaan wat je zelf kunt
dus hout en dan een goede houtsoort
wat al in eerdere antwoorden omschreven is door frank,millew,jan en fiesiekus
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu