Windaangedreven ventilatie zolder ipv Dakraam?

Erip-eri

  • #1
Hallo,

Mijn zolder heeft last van een erg muffe geur. Het spaanplaat dakbeschot is momenteel droog maar als (door bijv vallende takken) een dakpan breekt dan kan dit vochtig worden. Daarom zijn er in de loop der jaren behoorlijk wat vochtplekken in gekomen en de geur lijkt hier vandaan te komen.
Er zit een 140cm breed Velux dakraam in de zolder en als dat flink openstaat dan is de geur behoorlijk minder. Ik kan het raam echter niet constant openzetten ivm met regen en inbraakveiligheid. De 1e ventilatiestand lijkt niet of nauwelijks te ventileren en de 2e stand (raam op een kier en met schuifje vastgezet) is iets beter maar lijkt ook te weinig en is in de winter geen optie.

Nu heb ik nog een splinternieuwe 110mm Ubbink dakdoorvoer liggen en wilde deze voorzien van een wind aangedreven ventilator. Ik las dat een 110mm VT Turbine tot 338m3/u kan afzuigen. Eventuele lichte onderdruk op de zolder zou naar mijn mening het lekken van de geur naar het woongedeelte moeten verminderen.

Is dit een verstandige optie of krijg ik wellicht ergens anders problemen?





ps: de Zoldervloer is geïsoleerd het zolderdak nauwelijks.
 

Alex1200

  • #2
Even met mijn B.L. verstand;

De oorzaak van de muffe lucht; vocht en schimmels neem ik aan.
Oorzaak vocht lekkage gaf je aan, maar ik denk ook dat het komt omdat de zolder niet geïsoleerd is (warme lucht vanuit het huis gaat naar zolder en koelt daar af met als gevolg hoge luchtvochtigheid)

Met ventileren bestrijd je het gevolg (geur) maar niet de oorzaak (actieve schimmels).

Ik denk dat de enige oplossing is : schimmels lokaliseren en behandelen en de ruimte droogstoken.

Succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu