White wash olie of beits

Spirelli

  • #1
Hallo allemaal,

Ik ga een eettafel maken van steigerhout. Ik heb gekozen voor nieuwe steigerhouten planken. Deze tafel komt binnen in de keuken te staan dus niet buiten. Nu wil ik deze tafel in de white wash zetten. Ik kom er echter niet uit of ik nu olie of beits het beste kan gebruiken. En welke beschermlaag kan ik het beste aanbrengen na de white wash?
Op internet is al veel te lezen maar ik kom er niet uit.
 

Yvan_be

  • #2
Hallo,

Er is inderdaad zodanig veel (verwarrende) info rond white washen te vinden dat een mens er een punthoofd van zou krijgen...

Ik heb altijd gehoord van mensen die het zouden moeten weten, dat zaken waarvan men mag verwachten dat ze snel vuil worden, zoals tafelbladen, vloeren enz... best geolied worden.

Aangezien ik geen enkele ervaring heb met "steigerhout", heb ik er ook geen idee van hoe dat reageert op zo'n afwerking. Ik verneem dat dat vuren/Oregon pine zou zijn, maar mijn bron was ook niet helemaal zeker. Ik ga me er later wel eens in verdiepen. U moet er wel rekening mee houden dat ik dus niks weet over het te verwachten resultaat bij uw hout!

Ik heb wel enige ervaring met white washen en zepen van grenen: ik heb nogal veel grenen meubelen in huis en ik heb net het tafelblad van mijn "nieuwe" oude grenen tafel (1,20m * 2,80m), samengesteld uit de bladen van twee tweedehandse grenen tafels, "ge-white washed" met olie. Het ziet er prima uit en het bleek allemaal veel eenvoudiger dan ik gedacht had!

Ik heb olie met wit pigment gebruikt van een bekend Deens merk (ik begrijp dat merken noemen hier not done is). Als u eens googelt op "worktop oil white" zal u het wel vinden.

De arbeidsgang die ik volg is deze:

* Voorbereiden en aanbrengen

- machinaal volledig blank schuren (mijn uitgangsmateriaal was gevernist) met schuurpapier korrel 60, gevolgd door handmatig schuren met korrel 180. Schuur voor de afwerking steeds in de richting van de nerven!

- hout grondig afwassen met lauw water met een druppeltje afwasdetergent, "droog" wissen met een zeemleer en volledig laten drogen (min. 8h). Reinigen met de peperdure houtreiniger uit het assortiment van de olieboer, bleek dus niet nodig. Weer wat centen gespaard.

- Schud het blik/de fles olie met wit pigment grondig. "Grondig" betekent zéér grondig, minstens enkele minuten, dus.

- Breng met een platte borstel een laag olie aan, steeds in de lengterichting van de nerven. Laat de olie gedurende 20 - 30 min. intrekken.

- "Masseer" de olie in het hout door zacht schuren met fijn schuurpapier (korrel 300 - 400) of met een fijne schuurspons zoals die in DHZ-zaken verkocht wordt. Ja zeg... Een fijne Scotch-schuurspons dus hè. Schuur eerst in de lengterichting van de nerf, vervolgens loodrecht op de nerf om te eindigen in de lengterichting.

- Verwijder overtollige olie met een niet pluizende doek. Een vaak gewassen en vrijwel versleten katoenen keukenhanddoek is ideaal. Wrijf steeds in de lengterichting van de nerf.

- Laat gedurende 24h drogen. Indien het hout niet wit genoeg is: herhaal bovenstaande, uitgezonderd natuurlijk het voorbereidende schuren. Probeer NIET in één arbeidsgang een voldoende intensiteit te bereiken! Been there, done that en ik mocht helemaal opnieuw beginnen...


* Reinigen en onderhouden, beschermlaag

Met zeep-oplossing, op basis van een zeep-concentraat met wit pigment. De olieboer waarvan u de olie gekocht hebt, heeft in de regel ook die zeep in het assortiment.

- Werk met een emmertje met zeep-oplossing met wit pigment, verdund volgens de voorschriften van de zeepboer.

- Gebruik een zachte spons. Bevochtig ze met zeepoplossing en reinig. Neem het vuile zeepsop weg met een vod. Breng nieuw zeepsop aan en reinig. Neem het vuile zeepsop weg met een vod. Herhaal tot het oppervlak proper is.

- Bevochtig het oppervlak met een dun laagje proper zeepsop. Laat dit in het hout drogen. Het vormt de beschermlaag voor uw hout.

Meer dan dat is het dus niet.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Laatste stukje inderdaad off topic en niet toegestaan hoewel ik niet twijfel aan uw goede bedoeling het stukje tekst verwijderd.
 

Yvan_be

  • #4
No problem.

Het is wel wat laat, maar ala.

Ik heb nogal wat problemen gehad op het vlak van fotografische dinges (kleurtemperatuur enzo), waardoor het beeld van het ge-white washed tafelblad niet helemaal overeenkomt met de werkelijkheid, maar het geeft toch een redelijk goed idee.

Nogmaals: uw steigerhout is ander hout. In uw plaats zou ik het eerst even proberen met een afvalstuk.

Laat u ook even weten hoe u het uiteindelijk aangepakt hebt en wat het resultaat was?

Groeten,
Yvan.
 

Spirelli

  • #5
Hallo,

Een wat behoorlijke late reactie maar dit komt door prive omstandigheden. Het tafel project ligt even stil. Het hout ligt nog te wachten in mijn garage. Ik heb besloten om eerst de leefkeuken helemaal af te maken voordat ik de tafel ga maken en afwerken. De leefkeuken is nu nog een lege ruimte waarin alles nog gedaan moet worden zoals plafond, muren en vloer.

Maar toch bedankt voor de reacties.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu