Whirpool awz 555 verwarmingsprobleem

M.Buitenweg

  • #1
Help, mijn droger verwarmt niet meer!
Heb deze nu voor een groot deel gedemonteerd maar kan niet iets bijzonders vinden. Hoe kom ik te weten wat het defect is (verwarmingselement , thermostaat, oid)?

Zag op het forum een dergelijk probleem waarbij de droger kon worden gereset mbv van een rode knop. Echter dit was net een ander type en kon geen rode knop vinden. :(

Het gaat hier om het type 8575 555 01010 / 07 9950 502441

Bij voorbaat dank!
Miquel Buitenweg
 

Pap

  • #2
Alles doormeten met multi meter
 

HarryO

  • #3
Service manual staat hier

(Site is traag, even wachten en dan rechts onder "Get Manual")
 

M.Buitenweg

  • #4
Kan iemand mij op weg helpen hoe ik het element en de clixons moet door meten. Bijgaande foto heb ik schetsje (excuus voor de kwaliteit) van de situatie.



3 & 4 zijn dus aangesloten op de elementen en twee clixons (1+2 en 5+6) zijn aan de buitenzijde met een klem gemonteerd. Als ik het goed heb moet ik op de elementen 23.5-28 ohm meten, maar wat betreft de clixons kan ik niets vinden.

Hoe meet ik op de juiste manier, maw waar moet ik de multimeter op aansluiten? Het zijn volgens mij twee elementen

Bij voorbaat dank!

Gr,
Miquel
 

Co de Witgoedman

  • #5
1-2 en 5-6 zijn clixons en meten 0 ohm
7-8 element rond de 25 ohm
 

HarryO

  • #6
Een clixon is een schakelaar die normaal dicht zit en dus 0 Ohm is.
Tussen 1 en 2 = 0 Ohm
Tussen 5 en 6 = 0 Ohm
Tussen 3 en 4 = 23 á 28 Ohm

Als er tussen 3 en 4 een hogere weerstand zit is het element defect.
Als er tussen 1 en 2 of 5 en 6 een hogere weerstand zit is de clixon defect.
Sommige clixon's kun je herstellen door het evt aanwezige rode of gele pennetje in te drukken.
 

HarryO

  • #7
2 zielen 1 gedachte...
 

M.Buitenweg

  • #8
Dank voor de input!

Clixons en element heb ik doorgemeten. Helaas laatst genoemde is deffect. Gezien deze zo'n 80 eurie is en de droger 12 jaar is meteen maar een nieuwe droger (met warmtepomp) aangeschaft.

Mooie bestemming voor het vakantie geld (NOT)!

gr,
Miquel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu