Whirlpool Indiana C droger draait niet

Briandebart

  • #1
Hallo,

Ik heb een Whirlpool Indiana C wasdroger, service nr. 8575 846 12060 07 0713 109198.
Wanneer ik een droogprogramma kies en de startknop induw, hoor ik een soort bromtoon, en de trommel begint niet te draaien.
Als ik de trommel met de hand probeer rond te draaien, gaat dat wel, maar erg stroef.

Garantie termijn is al verlopen, dus wil eerst kijken of ik er zelf iets aan kan doen.

Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?

Bij voorbaat dank,

Brian de Bart
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Waarschijnlijk een defecte condensator van de aandrijfmotor.

Ziet er ongeveer zo uit:
 

Briandebart

  • #3
Bedankt voor de snelle reactie!
Weet je ook waar ik deze kan vinden? Moet ik daarvoor bij de motor zelf zijn? Die heb ik nog niet open gemaakt.

Ik heb wel een condensator gevonden die direct aan de 220V zit (tussen de stroomtoevoer en de rest van de machine.
Die ziet er anders uit dan op je foto, maar er staat op: 0.25uF +2x0.027uF + 1MOhm.
Zou dit hem kunnen zijn?

Is er een manier om te testen of het daaraan ligt, of moet ik gewoon een nieuwe kopen en kijken of dat helpt?

Bedankt,

Brian
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Die kleine condensator moet u niet hebben.
Ik weet niet waar de andere condensator zit in deze machine, misschien dat iemand anders dat weet.
De condensator kunt u laten testen bij sommige onderdelenwinkels of bij een plaatselijke witgoed zaak.
 

Briandebart

  • #5
Hij doet het weer!
Ik heb de condensator vervangen (viel nog niet mee om daar bij te komen), en de droger draait weer als een zonnetje.

Hartelijk bedankt voor de hulp!

Brian
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu