Welke slang voor afzuigkap

Karlosax

  • #1
De monteur die de nieuwe keuken geinstalleerd heeft gebruikt de flexibele aluminium slang met grove spiraal die bij de afzuigkap geleverd is
125mm. doorsnee.
Hij laat het uiteinde in de buis van de muurdoorvoer uitkomen en taped alles af.
Mijn voorstel om de 'oude' flexibele alu buis met kleine fels te gebruiken die ook nog eens over de buis in de muur past ziet hij niet als voordeel...
Op dit forum lees ik over spiraliet die zelfs in een gladde uitvoering bestaat, vooral belangrijk voor de bocht van 90 graden heb ik het idee.
De weg naar buiten is kort ( 1,5 meter met een haakse bocht) maar om zo min mogelijk weerstand (lawaai) te hebben graag advies.
 

Targa

  • #2
Het minste lawaai heb je volgens mij nog gewoon als je de buis van 125mm pvc buis maakt,flexibel staat toch alstijd wat te rammelen.
ik zou op het einde dan ook niet verlopen maar zo met de buis in 1 x door de muur naar buiten.

anton
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #3
Spiraliet is niet flexibel. Het is een metalen buis die praktisch glad is. Kun je ook 90gr bochten voor kopen. dit verdient altijd de voorkeur boven flexibele leidingen.

Staat me iets van bij dat pvc niet toegepast mag worden in verband met eventueel brandgevaar.
 

Targa

  • #4
Ja dat is waar.maar toch zijn er wel instalateurs die het doen.door de afzuigkapheen staat dat zomaar niet in de fik hoor.maar wat je nu hebt is zeker beter.wat is dan nu het probleem?is me niet helaal duidelijk.
word hij op het eind smaller?een gladde bocht maakt mindergeluis als een met ribbels.je kan de buis nog isoleren als het echt veel herrie maakt.

anton
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
@ Targa, nogmaals het verzoek om u aan de wettelijke regels te houden, wat een ander wel of niet tegen de regels doet is niet van belang.
 

renehi

  • #6
Mn22 schreef:
Staat me iets van bij dat pvc niet toegepast mag worden in verband met eventueel brandgevaar.
Ik weet niet of dit verboden is. Lijkt mij een beetje stug, alle bouwmarkten verkopen die platte en ronde afvoerkanalen. Afgeraden wordt het wel i.v.m. brand. Maar daar verschillen de meningen ook weer over. Als jouw buis 'onbrandbaar' is dan kan die de brand naar je bovenburen brengen... Maar zoals nu bij TS is geïnstalleerd lijkt mij niet echt duurzaam en ik vind het alu. ribbelbuis meer trillen. Ook wanneer de buis op de kastjes liggen.

Ik heb nu een buis van 15,0 vastgemaakt in de muur m.b.v. bouwsiliconen, eerst met zandcement mooi rond gat gemaakt. Op deze stuk een aansluitstuk vastgezet en zo naar de afzuigkap.
 

Karlosax

  • #7
PVC valt duidelijk af ook die goedkope plastic slangetjes uit de bouwmarkt.
De muurdoorvoer is helaas niet groter dan 125mm. dus om zo optimaal mogelijk de wasem af te voeren, ga ik ervan uit de luchtstroom zo min mogelijk af te remmen.
Het is verder geen probleem ,ik heb allen een hekel aan overtollig geluid (lawaai)
Het hele verhaal is vanavond maar weer eens bevestigd door mijn buren die hun afzuiger op de woningscheidende wand (houtskeletbouw) hebben en bij ons in de keuken de glazen in de kast laten rammelen.
Ga ik overdag eens bekijken hoe die het niet goed opgelost hebben!
 

renehi

  • #8
Met 12,5 heb je ook een redelijk goede afvoer, een goede afzuigkap scheelt ook en hoe lang en hoeveel bochten de afvoerbuis maakt ook.
Maak je de buis met beugels vast, doe rubber om de buis waar deze op de beugels wordt bevestigd, dit om vibratie te voorkomen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Wanneer u de buis wegwerkt in een koof dan is glas of steenwol eromheen ook goed tegen trillingen.
 

Karlosax

  • #10
Voordat ik iets ga veranderen ga ik het sleuven-rooster op de buitenmuur eens verwijderen, om te testen of die niet teveel weerstand heeft.
Het is niet het trillen van de buis maar meer een soort klapperen van lucht.
 

Karlosax

  • #11
Eureka !

Ik ben er achter, het sleuvenrooster op de buitenmuur is de boosdoener,de toch al niet riante opening was nog eens dichtgeslibt met vet en stof op het vliegengaas...
Vandaag meteen een nieuw exemplaar met bredere RVS lamellen aangeschaft, ga ik morgen monteren.
De luchtstroom die nu ongehinderd naar buiten kan veroorzaakt niet meer het klapperen en gonzen als voordien!
Nu de buren nog overtuigen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu