Welke scharnieren

Lycurgus

  • #1
Hallo,

ik ben een kast aan het maken, alles is waterpas, en nu ben ik bijna met de kastdeuren bezig. Ik wil deze deuren graag gelijk laten lopen met de ander panelen zodat ik een strakke voorkant van de kast krijg. Ik wil ook niet dat de "pin" van de scharnieren aan de buitenkant van de deur komt. Welke scharnieren kan ik hiervoor het beste gebruiken? Tot nu toe ben ik alleen op de zgn. keukenkast scharnieren gekomen, ook omdat je deze aan de buitenkant niet kan zien, is dit de juiste/enige optie?


bvd.

Berno

ps. ik ben een begin-klusser dus vergeef me dat ik de juiste benamingen niet gebruik.
 

Bbtb77

  • #2
Is in ieder geval de meest gebruikte oplossing.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
Keukenkast scharnieren zijn inderdaad de meest gebruikte.


Deze vind ik wel mooi, alleen kwam ik ze nog niet in Nederland tegen (wel in Zuid Afrika). Maar misschien vind je ze met goed zoeken. Voordeel je wanden blijven vrij, en het ziet er netter uit als de deur open is, nadeel de deuren draaien iets de hoek uit.
 

Kees61

  • #4
Als je geen knoop in het zicht wilt hebben, dan is een onzichtbare scharnier wel de oplossing. Het maakt toch niet uit bij een volle deur (zonder glas) want je ziet er niks meer van als de deur dicht is.
Of je gebruikt zoiets:




..dan zie je maar een heel dun knoopje en de deuren kunnen makkelijk 180 graden open. Met een onzichtbare scharnier krijg je dan een enorme puist in de kast.
 

Lycurgus

  • #5
Voor alle reacties!
Vooral de laatste ga ik onderzoeken (zijn ze makkelijk te krijgen in de bouwmarkten?). Terwijl ik met de kast bezig was kwam ik op nog een vraag: Als ik de deuren opmeet moet er volgens mij enkele millimeters ruimte tussen de deur en de panelen blijven. is 1 a 2 millimeter voldoende?

groet

Berno
 

Kees61

  • #6
Ik verwacht niet dat de bouwmarkt deze scharnieren verkoopt maar je kunt het allicht vragen. Misschien kunnen ze het bestellen. Het is in alle winkels armoe als je scharnieren wilt kopen voor een meubeltje. Zoiets wordt bijna niet verkocht en dan verdwijnt het van de plank.

Waar ik het plaatje vandaan heb, daar verkopen ze het nog wel :-)

Je hebt een klein beetje ruimte nodig om de deur te laten draaien, omdat het draaipunt vooraan de deur zit.
Maar het is mooier als je de sluitkant een beetje arm zaagt of schaaft.
Trek bovenop de deur een cirkel met het draaipunt als middelpunt en de deurbreedte als straal, dan zie je wat er aan de achterkant van de deur in de weg zit.
Maak de deur 2 mm smaller dan de ruimte waarin het moet draaien. Je kunt er altijd nog af halen.
 

Lycurgus

  • #7
O.k. Kees, hiermee kan ik goed verder!

bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu