Welke schakelaar voor heaterlamp veranda?

Schonaldinho

  • #1
Ik wil een heaterlamp (max 2100W) aansluiten op een WCD (230V/10A). Deze heaterlamp bevindt zich in een veranda in de tuin.

In de veranda bevinden zich ook nog 6x35W spotjes (210W). Ook bevinden zich in de veranda ook nog 4x WCD waar ik zaken op kan aansluiten.

Vanuit de garage ga ik met een grondkabel richting de veranda. In de garage heb ik een 2-polige schakelaar geplaatst (230V/10A)om de veranda compleet spanningsloos te maken.

Kan dit zomaar met een 10A 2 polige schakelaar? Of moet ik hier een 16A 2-polige schakelaar plaatsen? Omdat het vermogen achter de 2-polige schakelaar hoger dan 2300W kan zijn?

titel aangepast - mod
 

Andre69

  • #2
Nee. Dat kan absoluut niet.
Alleen met die heater kom je al in de buurt van die 10A met verlichting en WCD's zul je er regelmatig over heen gaan.


Maar zoals al eerder is gezegd; die heater moet op een aparte groep.
 

Bart_WRX

  • #3
De heater moet eigenlijk op een aparte groep. Maargoed, ik snap de situatie.

Wat ik zelf vaker doe als er flinke vermogens door een normale schakelaar (10A) moeten worden geschakeld. Is een dubbelpolige schakelaar nemen, de fase over 2 contacten verdelen ( dus ingaand doorlussen en uitgaand doorlussen ) en de nul recht streek doorverbinden.

Als je het echt goed wil doen, pas je bovenstaande toe voor de heater en plaats je een werkschakelaar en onderbreek je daarmee de fase en de nul om de complete veranda spanningsloos te maken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu