Welke grondkabel het beste?

12mark12

  • #1
Hallo eclectische kenners,

Ik vraag mijzelf af of ik het beste kan gebruiken:
grondkabel 3x1,5 mm2
Grondkabel 3x2,5 mm2

Het is voor 3 grondspots en een spatwaterdicht stopcontact.
Wat is overigens het grote verschil in 1,5 mm2 of 2,5 mm2 naast dat de kabel dus dikker is.
 

Lichtpunt

  • #2
Voor een combinatie van een contactdoos en spots op één kabel dient u te gebruiken een grondkabel (ymvkas) van 3x2,5mm2.
U kunt dan de lampen onafhankelijk van de contactdoos schakelen.
Wat is overigens het grote verschil in 1,5 mm2 of 2,5 mm2
Twee verschillen,
ten eerste de prijs
ten tweede de aderdikte.
 

12mark12

  • #3
De prijs is i.d.d. een verschil, vandaar dat ik het liefst die 1,5 mm gebruik. Is dit niet mogelijk met deze combinatie?
 

Kacheltje

  • #4
Het verschil tussen 1,5mm2 en 2,5 mm2 is de belasting en maximale lengte die de kabel mag hebben. Daarnaast is het type grondkabel ook van belang voor het voorgaande. Een ymvkas mag je zwaarder belasten dan een vmvkas.

Het beste is zeker de dikkere kerndoorsnede maar afhankelijk van de lengte en afzekering van de groep is een 1,5mm2 ook goed.
 

Lichtpunt

  • #5
Het gebruik van 1,5mm2 is in deze niet toegestaan.
De norm schrijft voor als er op een groep contactdozen voor algemeen gebruik zijn aangesloten, dient u 2,5mm2 te gebruiken.
De contactdoos buiten geld als algemeen daar u ook ander componenten hierop aan kunt sluiten.
We gaan hier alleen toegestane adviezen plaatsen, svp.
 

12mark12

  • #6
Het is bij deze duidelijk, ik neem maar de 2,5 mm2.
Dank jullie allemaal voor de adviezen.
 

Kacheltje

  • #7
@Lichtpunt,
Het gaat hier om grondkabel en valt onder hoofdstuk 7 Bepalingen voor bijzondere installaties, ruimten en terreinen.

Het is toegestaan mits berekend.
 

Lichtpunt

  • #8
Kacheltje schreef:
@Lichtpunt,
Bepalingen voor bijzondere installaties, ruimten en terreinen.
Waar haalt u dit bijzondere vandaan, het blijft een woning.
Plus het feit dat dit een gecombineerde groep is met verlchting en contactdozen, dus de doorsnede blijft 2,5mm2
Alsmede zal deze kabel worden door een 16A eindgroep worden beveiligd dus dat wordt ook de maximale belasting.
Wat wilt u hieraan rekenen?
Blijft u wel realistisch?
 

Kacheltje

  • #9
Het gaat om een tuin of een oprit. Dat valt niet meer onder een woning
Ik neem aan dat je een nen 1010 hebt. Norm die geldt is de 761.... (kabels in de grond)
Ik blijf zeker wel realistisch. In een woning vind je naar mijn weten niets terug als het gaat om het toepassen van grondkabel.

Als het zo was zoals je aangeeft hoeft een zwembad in de tuin ook niet aan speciale eisen te voldoen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu