Welk vermogen radiator

Heemsk

  • #1
Hallo,

In de keuken moet mijn huidige radiator vervangen worden voor een kleiner model. Nu vind ik genoeg radiotoren op Internet, maar hoe weet ik welk wattage ik nodig heb.

Het betreft een radiator van 50 x 120 cm (h,b) die een ruimte van ca 5 x 3 meter moet verwarmen. Wel is het een open keuken die aan een woonkamer van 5 bij 3 meter grenst. Uiteraard is hier ook een radiator aanwezig, maar de hele kamer verwarmen doen ze met z'n tweeën. Isolatie is niet top te noemen (huurhuis uit 1983) er is 1 buitenwand.
Ik heb een nieuwe CV ketel dus ik ga uit van een aanvoertemperatuur van 75 graden.

Op dit moment heb ik een simpele paneelradiator gezien met een vermogen van 1950 W. Gaat deze de ruimte warm krijgen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Vermeld ook even wat voor type radiator er nu zit:
Met een of twee panelen achter elkaar en met of zonder convector.

Zie deze afbeelding:


Het maakt namelijk nogal wat uit voor het vermogen van de huidige radiator. :wink:
 

Frank1975

  • #3
Het type en afmeting van de huidige radiator is niet (meer) relevant. Van belang is het vermogen van de te plaatsen radiator.

Omdat de woonkamer een open verbinding heeft met de keuken is dit, stooktechnisch, nu 1 ruimte geworden. Om te bepalen welk vermogen er geplaatst moet worden, zul je eerste de totale inhoud van de ruimte moeten berekenen.

Er staan op internet diverse calculatie modules om het vermogen te berekenen.

Vuistregel is dat je in een woonkamer zo ongeveer 85 Watt per m3 nodig hebt.

Succes!

Link naar commerciële site verwijderd, Mod
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Waarom moet de radiator vervangen worden ?
Indeling van de ruimte anders, verbouwing geweest ?
Volledige info graag anders wordt er maar wat gegokt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu