Welk type na-isolatie voor het dak (huis uit 1897 / 1994)

Erwin_1897

  • #1
Ik heb al heel veel aan dit forum gehad, erg leerzaam en handig. En meestal kan ik zelf aan de slag.

Maar nu schiet mijn kennis echt te kort, en de gevolgen van een fout zijn me iets te groot...

Ik heb een huis gekocht uit 1897. Deze is opnieuw opgebouwd in 1994, althans alles behalve de buitenmuren.
Het dak is geïsoleerd, nu wil ik het na-isoleren en strak afwerken met gipsplaten over de balken heen.
De constructie is (oude) pannen - waterdichte isolatieplaat zo te zien. Maar daar schiet mijn kennis dus echt te kort. Hier een foto


En de binnenzijde is zo afgewerkt. Of zit hier de isolatie?



De vraag is dus hoe ik dit het beste kan na-isoleren zonder vochtproblemen te krijgen.
Heb al het advies gekregen om Roofmate te gebruiken, icm PUR voor het afdichten. En dan dampopen folie erop en afwerken. Maar ik zie dit nergens toegepast?
 

Tiho

  • #2
Kun je zien wat voor spul de dakplaat van gemaakt is? EPS of PUR bv. En hoe dik? Dampopen folie doe je nooit aan de binnenkant.
 

Erwin_1897

  • #3
Nog niet, ik krijg maandag de sleutel pas.

Vwb de folie, als ik roofmate + pur zou gebruiken wordt het een dampdichte laag, toch? Het vocht moet dan toch ergens naar toe, dus dacht ik aan eenopen folie. Of moet het dampremmend zijn, of zelfs helemaal dicht?

Je ziet, dit gaat mijn kennis te boven..
 

Tiho

  • #4
Dampdichte folie gebruik je zodat het vocht er juist niet in kan. Wat er niet in komt hoeft er ook niet uit.

Ik zou even wachten dan, het lijkt wel zo,n geïsoleerde dakplaat met aan beide zijden een houten plaat.

Als die 10 cm dik is bv is de isolatie wel al aardig.

Roofmate is ook een vreemde keus, die ligt normaal op het dak.
 

Erwin_1897

  • #5
Dat vond ik ook. Al zie ik wel verschillende kant en klaar oplossingen op basis van EPS. Ander materiaal, zelfde gedachte lijkt me.

Als het zo'n geïsoleerde dakplaat is, kan ik dan nog wel na-isoleren? Afwerken wil ik toch doen, dus er komen sowieso gipsplaten tegenaan.

De isolatie zal op zich al behoorlijk zijn, maar het is dus gebaseerd op producten uit de jaren 90. En aan de rest van het huis te zien, geloof ik niet dat de beste/duurste materialen zijn gebruikt. Eerder de goedkopere variant. Het dak mag dan wel geheel vernieuwd zijn in 1994, de oude pannen zijn hergebruikt.
 

Erwin_1897

  • #6
Ik heb onverwacht snel toch informatie kunnen krijgen over hoe het dak is gemaakt.
Er is gebruik gemaakt van 10cm dikke Unidek platen. Deze zijn direct vanaf de binnenkant te zien, dit is de witte spaanplaat kant. De buitenzijde is groene plaat, ook zichtbaar op de eerste foto.

Heeft na-isoleren dan wel zin?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Isoleren heeft altijd zin. Maar wat zou je willen bereiken? Ik vermoed dat je geen 400€/jaar zal besparen op de rekening van het gas. :)

Inderdaad nou je het zegt. Zie ik dat die plaat aan de bovenzijde groen is. Helaas een bewijs dat een foto niet altijd meer zegt dan 1000 woorden. :lol:
 

Erwin_1897

  • #8
Mijn doel is niet zozeer isoleren, maar het glad en strak afwerken van de binnenzijde van het schuine dak.

Dus als ik het goed begrijp kan dit met gipsplaten en een dampdichte folie. Klopt dit?

Het isoleren is een bonus. Als ik toch bezig ben de zaak dicht te maken en af te werken, waarom niet gelijk verder isoleren? Zal echt niet veel meer kosten lijkt me.

Je geeft aan dat isoleren altijd zin heeft. Dus ook in deze situatie? En zo ja, welk type isolatie kan ik dan het beste gebruiken? Ook weer zonder problemen met vocht te krijgen, al heb ik het idee dat dit niet zozeer aan de soort isolatie, maar aan het gebruik van de juist folie ligt?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Zover ik het kan zien kan je onder die dakplaat isolatie aanbrengen.
Extra doel, je bent toch bezig, zou ook kunnen zijn dat je de zolder tegen doorslag van warmte en geluid wil isoleren. Een wol-achtig materiaal wordt dan een betere keuze. Dit isolatie materiaal laat meer vocht door, zorgvuldig aanbrengen van een dampremmende laag. Let op dit materiaal is stukken zwaarder.
Al vaker getypt. PUR platen met een aluminium cachering zijn dampdicht. Op de naden van de platen, de aansluitingen bij muren en vloer moet je aandacht besteden. Vooral bij de laatste twee moet een goede afdichting wordt gemaakt.
Op dit Forum is aan dit onderwerp veel aandacht besteed.
 

Erwin_1897

  • #10
Dank. Ik begrijp je post niet helemaal, zijn er wat woorden weggevallen?
Je zegt dat er twee opties zijn, Wol-achtige isolatie of PUR platen? Waarbij die laatste geen folie nodig heeft, maar wel goed afgedicht moet worden op de naden. Doe je dit dan met PUR schuim?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Ik bedoel dat je bij de muren en de vloer en in de nok van het dak een goede dampremmende afdichting moet maken. Dat geld voor beide type isolatie materiaal.
Of PUR uit een spuitbus dampdicht genoeg is zou ik niet weten. Je kan de ruimte tussen de muur en de PUR isolatieplaat vullen met PUR schuim het overtollige schuim na het uitharden wegsnijden en daarna met een dampdichte tape afwerken.
 

Erwin_1897

  • #12
Of dus folie gebruiken. Oke, ben er wel uit denk ik. Dank voor je hulp.
 

Tiho

  • #13
Bij wol folie en bij gecacheerde pur plaat alleen de onderlinge naden afplakken zegt Wgb.

Als er op je wol folie zit hoef je ook alleen de naden goed af te plakken.

Aluminium cacheringen zijn dampdicht.
 

Erwin_1897

  • #14
Duidelijk. Scheelt weer rollen folie dus. Mooi.

Dank allen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu