WC blijft langzaam water lopen (Schwab, Mod. 180.000 )

Lafeber

  • #1
Doorgaand op een eerder gemeld probleem WC blijft langzaam water lopen kan ik zeggen dat er nog een mogelijkheid is; er is een sluiting van de stortbak naar de leiding die naar de toiletpot loopt.
In mijn geval zat daar veel kalk op. Het schoonmaken van de ring lukt gemakkelijk; je haalt het mechanisme los, haalt de onderdelen eruit en je kan de stop schoonmaken.
Echter; daarmee is het nog niet af. Ik vermoed dat het komt omdat de sluiting in de stortbak zelf ook kalkafzetting heeft en daardoor nog steeds water doorlaat. Daar ga ik nog maar eens schoonmaken in de hoop dat er dan geen water meer lekt.

Groetjes,
Philip.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Succes.
 

Hiker

  • #3
Als de vlotterkraan blijft lopen omdat het waterniveau niet voldoende hoog stijgt ligt het inderdaad waarschijnlijk aan de afdichting bij de uitstroomopening onderin het spoelreservoir.

Maar als het water via de overstort-pijp naar de uitstroomopening loopt sluit de vlotterkraan de watertoevoer niet af. In dat geval moet de oplossing worden gezocht in een betere afstelling van de vlotter-met-kraan of indien nodig in vervanging van onderdelen. Zoals Jan al schreef in zijn antwoord zijn antwoord op de probleemstelling waar jij (Lafeber) naar verwees.

Gaat het in dit geval ook om een Schwab, Mod. 180.000?
 

Lafeber

  • #4
Het was inderdaad dat artikel waar ik ook had gekeken.
Een symptoom waaruit je kan afleiden dat het niet het overlopen is van de stortbak; het wat begint meteen nadat de stortbak is geleegd al te stromen (anders gezegd; na de grote lading blijft het water verder stromen uit de stortbak het toilet in). Daaruit maak ik op dat het toch de uitgang aan de onderkant is. Ook is het zo dat ik steeds maar loop te rukken en te trekken aan de twee hendels (achter de grote knop, die heb ik eraf gehaald omdat het probleem steeds handmatig moet worden opgelost). Pas als ik nog een keer even snel een beetje spoel en hem hardhandig weer afsluit (waarmee de stop als het goed is flink in de opening wordt geramd waardoor de afsluiting nu wel lukt), dan gaat het goed.
Ik laat dit vooral even weten voor degenen die een soortgelijk probleem tegen komen.

Samengevat;
- Na het doorspoelen blijft het water lekken van de stortbak naar de toiletpot.
- Alleen door nog een keer een spoeling te starten en handmatig de STOP-knop (flink) in te drukken sluit de stroomtoevoer.

En het loopt nog steeds. Is het mogelijk om het mechanisme te vervangen voor een betere? Of moet ik dan helemaal eerst het tegelwerk weghalen en een nieuwe stortbak plaatsen? Ik ben niet zo'n klusser.

Groetjes,
Philip.
 

Hiker

  • #5
Voordat je het hele reservoir gaat vervangen zou ik eerst iets minder ingrijpends proberen.

Het binnenwerk moet worden gedemonteerd om de afdichting van de uitstroomopening aan de binnenzijde van het reservoir te reinigen, of om onderdelen van het binnenwerk te vervangen.

Bij mijn exemplaar zit op de klep achter de bedieningsplaat een sticker met uitleg hoe te beginnen:



Verdere technische info in een pdf-document van de fabrikant (pdf bestand helaas offline). Zoek daarin naar 180.000, dan kom je op pag 31, daar in de buurt staat meer uitleg over dit spoelsysteem. In grote lijnen is het in de loop der jaren nog hetzelfde gebleven. Het zou goed kunnen dat reiniging of vervanging van de ring onderaan het uitstroomventiel je probleem verhelpt. Zie afbeelding "Auslaufventil" onderaan op p32.
 

Lafeber

  • #6
Deze hulp is zeer gewaardeerd. Eerst bespreken en dan aan de slag levert zo vast minder problemen op. Bedankt; ik ga het gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu