Wc- afvoer

Wilw

  • #1
Beste mensen,
zit met een afvoer naar gemeentelijke rioolput over een grote lengte ± 14mtr.Is waarschijnlijk van septictank en later naar de straat gebracht, diameter 125mm. Gress en kunststof. Het verloop is zeer weinig nog geen pijpdikte, heb tussendoor nog gegraven en daar lag hij 2cm hoger. Alles gelaserd.Nu zit er ook nog een straat/regenput tussen bij het huis waar de afvoer doorheen loopt, open. Op het geheel zitten er 2 WC's een op ±4,5mtr en een in de kelder gelijkte hoogte begin afvoer buiten. Er zit geen ontluchting in naar het dak.Ook is de hemelwaterafvoer daar op aan gesloten, met een terugslagklep net na de WC afvoer.Het hele zaakje loopt zeer slecht. Ook bij gemeenteput vlgs tek. terugslagklep.
2 vragen: Moet er een ontluchting in het systeem?. En die regen/straatput moet die niet eruit of zijdelings aangesloten worden? Graag advies
WilW
 

Geus

  • #2
Klinkt haast of die WC's later zijn aangesloten op een bestaand HWA-systeem. Rioolwater door een open put lijkt me inderdaad helemaal niet gewenst. De meeste straatkolkjes hebben een enkele zijaansluiting met soort waterslot/-klep.

Geen idee om eerst het hele stuk te vervangen, zodat je zeker weet dat het weinige afschot zo optimaal en recht mogelijk wordt benut?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
125 mm is geen hwa systeem.

Plaats even een paar foto's van de put, vroeger werden er wel vaker putten tussen gezet die geen enkel probleem opleverden.
 

Wilw

  • #4
Ik ben wat onduidelijk geweest denk ik, die put zat tussen de gressbuis en was gewoon open. Dus hemelwater en afvalwater(WC) ging door die open put. Ik heb het hele zootje uitgegraven,was een behoorlijke klus, met kraantje in de rivierklei. Afstand slecht geschat was ± 20mtr. Dus ik ga het zaakje opnieuw leggen. Eerst het hoogteverschil vaststellen. Mijn 2e vraag was moet er in die WC-leiding een ontluchting naar het hoogste punt bv. dak, zit nu rechtstreeks op de pot en liep slecht, zit op 1e verdieping. Maar dat kan ook door de slechte afvoer zijn geweest. Als jullie nog ideeën hebben graag, bv. moet ik schuifmoffen nemen. Die hemelwaterafvoer was 125mm en zat na afvoer aangesloten na terugslagklep
 

Geus

  • #5
Ik zou eerst eens kijken hoe de afvoer het doet als je het vervangen hebt. Mocht het dan toch nog niet lekker lopen, kan je die ontluchting nog aanpassen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu