Wateroverlast in de tuin: Drainage een oplossing?

Marcooooo

  • #1
Beste klussers en andere handige mensen,

Ik heb al zowat alle topics doorgenomen waarin drainage voorkomt, maar ik kan hier geen oplossing in vinden voor onze situatie...

Het zit zo: wij wonen redelijk dicht naast een groot kanaal (hemelsbreed 100meter). Ons maaiveld (de tuin) ligt onder het waterniveau van het kanaal. De grond bestaat voornamelijk uit klei. De afvoerbuizen van de woning en de garage voor en achteraan in de tuin liggen behoorlijk hoog en bijna horizontaal dus heel veel lengte overbruggen kan m.i. niet omdat de buis dan te laag c.q. te vlak komt te liggen. Onze tuin is 30meter lang. De tuin ophogen kan niet (alles kan, ik weet het) omdat de vijver, bestaande pergola's, konijnenren e.d., allemaal aangepast moeten worden en dat is erg lastig, erg arbeidsintensief en erg duur.

Naar de zijkanten afvoeren is helaas geen optie omdat de tuinen van de buren (aan één kant hoger, aan de andere kant lager) zitten. Ik vind het vrij aso om een ander op te zadelen met ons water, dus dat wil ik uit principe zelf niet.

Wat zouden we nu kunnen doen om de enorme 2e vijver die iedere keer ontstaat te voorkomen?

Zou drainage überhaupt mogelijk zijn?
Zou een soort zelfgemaakte put een oplossing kunnen zijn? Het gaat in totaal wel om tientallen en soms honderden liters...

Zijn er eventueel nog andere oplossingen?

Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken!
 

Geus

  • #2
Heb je een rioolbuis in de buurt van de tuin? Zo ja, wat is het hoogteverschil tussen de buis en het maaiveld dan? Eventueel zou je dan drainageslang in kunnen graven, die via een zandvang op het riool aangesloten wordt.
 

Marcooooo

  • #3
Nee. Ja er zit er eentje onder het eerste terras, maar dat terras ligt 20cm hoger dan de tuin.

De andere dichtstbijzijnde rioolbuis ligt nagenoeg gelijk met het maaiveld van de tuin en loopt nauwelijks af...
 

Henk E

  • #4
Drainage aanleggen en dit op 1 put aansluiten en daar een klokpomp (automatische aan/uit ) inhangen en die op riool of ergens anders lozen ook mogelijk?
 

Marcooooo

  • #5
Ja en nee... door al het water en de door de vorige bewoner erg 'matig' aangelegde elektra slaat de groep van de tuin er steeds uit. Dus de stroomvoorziening in de tuin schittert op dit moment nog door afwezigheid...
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Misschien werkt het al om met grindputten de kleilaag te doorboren met een grondboor.

Hebben de buren ook wateroverlast? Heb je het de gemeente wel eens gevraagd of er iets gedaan kan worden?

Denk bij het lozen van grondwater op het riool aan de vergunning (waarschijnlijk bij waterschap).
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Ook geen sloot in de buurt waar het water op geloosd kan worden ?
 

Marcooooo

  • #8
Nee helaas geen sloot in de buurt.

De kleilaag doorboren heb ik ook al aan gedacht, maar de kleilaag is overaal minimaal 1,30 diep (Zeeuws Vlaanderen is opgebouwd uit klei...)
 

Kacheltje

  • #9
Met de kleilaag doorboren zal het probleem enkel maar groter worden is de verwachting. Aangezien de waterstand in het kanaal hoger is. De klei houdt nu het water grotendeels tegen.

Drainage is wel een oplossing. De bovenlaag moet wel zand zijn wat water door kan laten, in de klei gaat het niet werken.
Rondom de tuin leg je de drainage en daartussen leg je ook een aantal buizen zodat het geheel goed kan intrekken in de buizen.
Je zal wel een geschikte afvoerpunt moeten vinden. Aansluiten op de hemelwaterafvoer zou een oplossing kunnen zijn.
Die hoeven niet diep te liggen.

Zoals ik het zo lees ligt de afvoer echt heel ondiep. Geen problemen in de winter? En heb je ook geen persriool ? Daar mag je het zeker niet op aansluiten.
 

Marcooooo

  • #10
Hmmm, mijn antwoord was niet geplaatst en nu ben ik alles kwijt, dus nogmaals:

Ik ben er ook nog niet uit wat betreft de kleilaag. Aan de andere kant: veel slechter kan het niet worden... Niettemin denk ik drainagebuizen leggen de beste oplossing is.
De afvoer van het water wordt dan nog een uitdaging, maar dat is wel op te lossen denk ik.

In de winter hebben we geen problemen met het riool. We hebben geen persriool.

Om een indruk te geven van de situatie heb ik wat foto's gemaakt na een 'gemiddeld' buitje. Niet eens een lange of hevige stortbui...





Die plas in het midden hoort zo. Dat is de echte vijver :)
 

Kacheltje

  • #11
Je hebt een flinke klus te doen zien ik. :shock:
Hoe lang duurt het voordat het weer droog is?
Alles afwaterend af laten lopen scheelt ook een hoop indien dat mogelijk is.
Hoe zit het met vocht onder je huis, heb je een kruipruimte of is alles op volle grond gebouwd?
 

Marcooooo

  • #12
Ja (alweer) een flinke klus te doen...

Het duurt ongeveer een uur of 3 a 4 gok ik dat alles weg is op kleine plasjes na.

Afwaterend laten lopen is een optie, maar ook weer niet. De tuinen aan de ene kant liggen hoger, aan de andere kant deels en achteraan staat de garage van 6x6m dus weinig mogelijkheden helaas...

Vocht in huis is ook erg aanwezig. De muren onderaan slaan soms groen/zwart uit. De woning heeft geen kruipruimte (in 1930 kenden ze dat nog niet zoals nu gok ik). Wel een kelder van 4x2m.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
Is het niet met de buren aan de lage kant te overleggen een gezamenlijk slootje te maken en allebei daarop af te wateren ?
Komt er ook water van de buren aan de hoge kant ?
Zo ja dan zou ik daar ook mee in conclaaf gaan.
 

Veronika

  • #14
Kleilaag doorboren moet wellicht ook worden afgestemd met het waterschap?

Zeker als het probleem zich "alleen" na veel regen en dan een aantal uur voordoet, kun je als drainagebuizen leggen een optie is (en dus de bovenlaag ieg wel water doorlaat) deze toch laten afwateren nabij het huis in een gegraven put en hier een pomp in plaatsen die het water loost in de hemelwaterafvoer?

Er bestaan vast wel pompen die automatisch aanslaan als die put vol is gelopen. Als je dan geen electra uit het huis kunt benutten, en die van de tuin trekt het niet kun je de pomp alleen met de hand aan en uit zetten. Maar dat is ook weer niet zo erg, misschien, want als je niet thuis bent of slaapt is het water vanzelf wel weg na een aantal uren...
 

Marcooooo

  • #15
Excuses voor de late reactie. I.v.m. ziekte niets kunnen doen...

In conclaaf met de buren aan de lage kant is een optie, als er iemand zou wonen... het staat inmiddels al bijna een jaar leeg.

Een pomp is een optie, maar dat doe ik liever niet. Op een natuurlijke manier (zwaartekracht...) geeft me een geruster gevoel en werkt in principe altijd. Een pomp blijft toch een apparaat. Dus als het niet anders kan, ok, maar bij voorkeur liever op de 'natuurlijke' manier.
 

Geus

  • #16
Marcooooo schreef:
In conclaaf met de buren aan de lage kant is een optie, als er iemand zou wonen... het staat inmiddels al bijna een jaar leeg.
Staat 'ie te koop? Dan misschien in overleg met de eigenaar, grote kans dat je dan je gang kan gaan, mits het er voor verkoop netjes uit blijft zien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu