Watermeter afsluitbaar vanuit andere wooneenheid toegestaan?

Handyman25

  • #1
In een bestaande situatie (geen nieuwbouw) waarbij een woning is opgesplitst in meerdere eenheden zit de watermeterput van oorsprong op de onderste bouwlaag. De verdieping is een losse wooneenheid en daaronder is nu winkel/wonen. Dit betekent in principe dat de watermeter die tot de op de verdieping gesitueerde wooneenheid behoort alleen bereikbaar is vanuit andermans ruimte (namelijk de begane grond). En sterker nog zij kunnen die ook afsluiten.

Is dat toegestaan?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Dat komt heel veel voor, vooral als er winkels onder woningen zitten. Dan zit de afsluiter vaak in de winkel.

Ik heb dat diverse keren meegemaakt als ik klusjes (met water) in dergelijke woningen deed.

Of het verboden is betwijfel ik (want anders zou men het lijkt me wel wijzigen), maar ik ken de regels daarover niet exact. :?
 

Poster

  • #3
U kunt wel in u eigen woning een hoofdkraan plaatsen, zodat u niet afhangkelijk bent
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
In het bouwbesluit zijn geen eisen gesteld aan de watermeter. Er wordt doorverwezen naar de NEN1006. Het enige wat ik daar vind:
Code:
3.1.2
Indien de ligging van een perceei het onvermijdelijk maakt dat een deel van de leiding in een ander perceel moest worden gelegd, dient dat deel voor direct belanghebbenden gemakkelijk bereikbaar en gemakkelijk afsluitbaar te zijn.
Ik kan me voorstellen dat dit ook geldt als het op hetzelfde perceel is. Dus jij moet altijd bij je eigen watermeter kunnen. Maar ik kan dit niet hard maken.

Je kan ook informeren bij je waterleverancier.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Nog even wat gegoogled. In het bouwbesluit 2003 (niet meer van toepassing) was voor nieuwbouw e.e.a. geregeld voor meterkasten. Dit is geschrapt in het huidige bouwbesluit 2012.

Uit Bouwbesluit 2003 over meterkasten:
Code:
Bereikbaarheid meterruimte
Artikel 2.185 Indien sprake is van een gemeenschappelijke meterruimte in een woonfunctie, dan mag de meterruimte alleen bereikbaar zijn via gemeenschappelijke verkeersruimte.
Oftewel je moet bij je eigen meter kunnen. Maar die eis is dus geschrapt. Het idee bij het schrappen van eisen is dat het of ergens anders al geregeld is, of dat de markt dit zelf wel kan regelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu