Waterleidingen aanleggen

Bolus

  • #1
Ik moet eigenlijk in het gehele huis nieuwe waterleidingen trekken. Ik heb kunnen vinden welke diktes ik moet gebruiken voor welke toepassing, maar zijn er verder nog regels m.b.t. aantal aftakkingen e.d.? Er lopen 2 22mm leidingen vanuit de kelder. Er gaat er dan 1 naar de keuken en cv. De andere gaat naar het toilet en badkamer. Ik neem aan dat ik dit zo moet laten?
 

Kacheltje

  • #2
Dat kan, 15 mm kan vaak ook wel. Zeker als beiden nabij de meter splitsen.
Zit enkel de keuken er op en is de afstand niet zo groot dan volstaat voor dat deel 12 mm ook wel.

Hangt er van af wat de lengte is en wat er achter zit.
 

Bolus

  • #3
Ze splitsen inderdaad vlak na de hoofdleiding. De afstand tot de keuken en toilet is niet groot, hooguit een paar meter. Ik wil dus inderdaad vanaf daar verder werken met 15mm. Is dat ook voldoende voor de cv? Die moet wel naar zolder.
 

Kacheltje

  • #4
Voor een cw3 of 4 toestel is 15 mm wel voldoende. Zelfs een cw5 zal geen probleem hoeven te geven.
Dat hangt af van de totale lengte van koudwateraanvoer en het verste warmwatertappunt.

Je zal je de vraag moeten stellen of je van plan bent om in de nabije toekomst je badkamer te verbouwen en daar bv een stortdouche plaatst.
Zo niet dan is een 22 mm lang niet altijd noodzakelijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu