Waterleiding tbv inbouwtoilet

CarlosM

  • #1
Hallo iedereen,

Weer een vraagje over een inbouwtoilet.
Op de foto is te zijn dat de waterleiding van mijn huidige toilet bij de stortbak uit de muur komt.
Mijn vraag: Wat is nu handig om te doen voor als ik een inbouwtoilet wil gaan maken? Leiding gaan uitbikken en inkorten of deze leiding naar beneden voeren? Of andere suggesties natuurlijk.
Ben reuze benieuwd. Alvast bedankt.


[/img]
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #2
Tsja, er zijn in mijn ogen 2 opties: of je zet een voorzetwand voor het geheel (dus de voorzetwand die voor het inbouwtoilet komt trek je helemaal door naar boven) of je freest/hakt een sleuf waar je de waterleiding in wegwerkt en je voorzetwand dus alleen voor je inbouwtoilet komt.

Nadeel van optie 1 is dat je ook je luchtrooster/kanaal moet verlengen, voordeel is dat je dan niet hoeft te frezen/hakken.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Ik zou voor de optie tot het plafond gaan. Ik zie rechts een omkasting voor leidingen ben je die ook gelijk kwijt.
*wgb*
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #4
Je kan dan in de voorzetwand gelijk een nisje maken met eventueel verlichting.
 

CarlosM

  • #5
Dat klinkt interessant :D Maar hoe moet ik dcat precies zien? Zijn daar foto's van?
 

Kanterz

  • #6
Ik zou dat koofje openmaken, om te kijken of hier niet toevallig ook waterleidingen liggen. het zou zomaar kunnen dat dit de koof is waar je badkamerleidingen doorlopen.
als dat zo is, kap je op hoogte van de aansluiting van je inbouwreservoir een gat, en sluit je het aan op die koud water leiding dmv een t-stuk.
verder zou ik de koof laten zitten en de voorzetwand van je inbouw-wc gelijk houden met de voorkant van die koof, altijd makkelijk een extra "planchetje"
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #7
CarlosM schreef:
Dat klinkt interessant :D Maar hoe moet ik dcat precies zien? Zijn daar foto's van?
Er zijn zoveel mogelijkheden, gewoon een beetje je fantasie gebruiken. :wink:
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #8
Nou vooruit (ik geef eerlijk toe dat ik dit niet zelf heb gemaakt, ik zou doortegelen tot plafond en de nis iets breder maken, maar wie ben ik):



Zoiets doet het ook altijd wel goed bij de partner :mrgreen:
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #9
:prima:
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #10
Of zoiets:

 

CarlosM

  • #11
Kijk eens aan! Dat ziet er inderdaad goed uit! :D
 

CarlosM

  • #12
Ik heb de omkasting even opengemaakt en zie daar het volgende:
N.B. Ik woon in een flat!

Drie dikke (verticaal lopende) leidingen die uit de vloer onafgebroken doorlopen naar het plafond). En uiterst rechts een wat smallere leiding die op 90cm hoogte afbuigt en diagnonaal wegloopt naar de achterwand. Zou dat de leiding kunnen zijn die aan mijn huidige stortbak zit (zie foto bovenaan dit topic) ?



En op foto 2 zien we ook nog (van bovenaf gezien) twee horizontaal lopende leidingen (die komen waarschijnlijk uit mijn naastgelegen (rechts) keuken en lopen naar alle waarschijnlijkheid door naar mijn naastgelegen (links) doucheruimte (wc zit precies in het midden). Die onderste, diagonaal/schuin weglopende leiding zou dus weer eventueel de leiding van de huidige stortbak zijn.



Wat denken jullie? Kan ik er vanuit gaan dat dit de leiding is van mijn stortbak? Zo ja, dan zou dat ideaal zijn voor de inbouwbak natuurlijk.
Ben benieuwd naar jullie visies :)

Nog een kleine aanvulling:
Op deze foto is te zien hoe de leidingen vanuit de vloer mijn woning binnenkomen. Vier, waarvan de uiterst rechtse wordt versmald en (zoals in de twee foto's hierboven te zien is) schuin wegloopt. Er blijven dus drie buizen over. Kan wel kloppen, want ik heb nog precies drie etages boven mij.. :) )

 

Kanterz

  • #13
Die kans zit er dik in dat die 15mm leiding je spoelbak voedt, je zou je wc doorkunnen spoelen, zodat de spoelbak zich vult, met een beetje geluk kan je dan wel voelen of er water door die 15mm loopt.
mja zoals je zelf al zegt, moet het haast wel zo zijn als je nog 3 verdiepingen boven je hebt.
 

CarlosM

  • #14
Tja.. het aparte is wel dat hij als 15mm de muur ingaat en als 12mm bij de stortbak uit de muur komt.. :roll:

Ik heb even aan de 15mm leiding gevoeld maar kan niet echt constateren dat er water doorheen loopt. Denk het echter wel.

Verder voel ik wel dat hij net tegen de achterwand in een knik naar rechts afbuigt en naar de keuken wordt doorgevoerd (is ook op de foto te zien). Ik vermoed dus dat er net uit het zicht en aftakking is gemaakt in een 12mm leiding voor de stortbak.

Als dat zo is hoe kan ik die dan het beste helemaal afsluiten (heb hem dan niet meer nodig natuurlijk)?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
Als u in een flat woont kunnen er misschien ook leidingen van de bovenburen bij zijn, 3 leidingen lijkt me wat teveel voor 1 woning.
 

Michiel_H

  • #16
Dat werd al aangegeven, die drie dikke zijn waarschijnljik van de bovenburen.
Probeer eens met een hamer tegen die 15 mm aan te tikken, voel je dat dan in de 12 mm leiding bij de spoelbak?
 

CarlosM

  • #17
Goed, inmiddels zijn we al een stukje verder. De vloer moest open gehakt worden en de afvoer een stukje naar achteren verplaatst. Dat was geen leuke klus..

Hier een kleine fotoimpressie..





 

Dickklus

  • #18
Voelen of er water door heen loop is ook lastig
met dat voelen wordt bedoelt dat als de leiding gebruikt wordt hij kouder wordt
daar bij ga ik er van uit dat de leidig een tijd heeft gehad om op kamer temp te komen
trekje dan een paar keer door moet hij kouder worden
maar in een flat kan dat soms lang duren :wink:

gr d
 

Kanterz

  • #19
Ziet er toch goed uit carlos!
veel plezier met je nieuwe toiletje :)
 

Dickklus

  • #20
Niets mis mee :)
Ben nu ook met een wctje bezig.
Tja dat rioool koste bij mij ook de nodige tijd.
Zie ik dat je hem nog aan een gietijzerenpijp moest zetten?.
Had ik ook alleen heb ik dat nu weg weten te halen :-|
ruikt altijd lekker he

gr d
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu