Wat voor aansluiting op watermeter?

Johan33

  • #1
Ik wil de (koud)waterleiding vervangen in mijn jaren dertig huis en ben een leidingplan aan het maken en een lijstje materiaal aan het aanleggen. Het water komt de kruipruimte binnen in een tyleen (neem ik aan, in elk geval kunststof) slang van +/- 25mm buitendiameter. Deze is voorzien van afsluiter en aangesloten op de watermeter; een Sensus 620 (met nog toevoeging 'Q3 2,5 KIWA').
Op de uitvoer van de watermeter is een aftappunt aangesloten en daarna een 15mm koper leiding (die over 10m door middel van 5 t-stukken vertakt richting gebruikers).

Mijn vragen:
1) Valt met enige zekerheid te zeggen/schatten wat voor aansluiting het aftappunt heeft op de watermeter? De buitendiameter van de moer daarvan is +/- 39mm (rood omcirkeld).

2) Omdat vanuit de kruipruimte in 1 lijn (10m) letterlijk alle verbruikers zitten lijkt het me slim om een 20mm (kunststof) leiding te gebruiken. De verbinding van watermeter --> afsluiter is echter op het smalste punt (groen omcirkeld) maar 19mm (buitendiameter!). Heeft het dan wel zin om naar >15mm te gaan? Of moet ik dan eigenlijk ook het waterleiding bedrijf vragen de meter te vervangen? Overigens is de uitgang van de meter zelf 1" (buitendiameter), dus misschien is het alleen de behuizing waar de meter in hangt die het probleem vormt?

Plaatje van de situatie:
 

Wilco1985

  • #2
Hallo,

1)De aansluiting op de watermeter die jij rood omcirkelt hebt is hoogstwaarschijmlijk 3/4 draadverbinding. Je kunt hierop gewoon een schroefbus 3/4 x 20mm zetten en de tappunten voeden met 20mm slang,maar houd wel in de gaten dat je niet teveel meters ga maken tot de tappunten(drukverlies).

Gr
 

Wilco1985

  • #3
Ow trouwens je moet een puntstuk 3/4 x 20mm gebruiken in plaats van een schroefbus. Die aftapkraan heeft namelijk een buitendraad aansluiten en die aftapkraan moet je verwijderen. En daar het puntstuk in draaien met als afdichting een pakkingleertje.

Gr
 

Johan33

  • #4
Bedankt! Alle tappunten worden nu gevoed door 1 15mm leiding. ga de boel nu vervangen door 1x 20mm naar de CV + 1x 20mm naar de rest (keuken, toilet, badkamer), dus qua waterdruk zou het er op vooruit moeten gaan neem ik aan. Zal even kijken of ik een plaatje kan plaatsen van het plan.
Bedankt voor de hulp met de koppeling op de watermeter.
 

Geus

  • #5
Heb je op deze manier je groen omcirkelde "bottleneck" ook aangepakt? Dat lijkt me nl. wel essentiëel als je extra capaciteit (voorkomen verminderde druk bij veel gebruik) wilt.
 

Johan33

  • #6
Nee klopt, dus daar moet ik nog iets mee. Ben echter bang dat die beugel van het waterleiding bedrijf is en ik die niet zelf mag aanpassen. Zal eens uitzoeken of ze die willen vervangen, thanx.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Of het waterleidingbedrijf de aansluiting kan/wil veranderen of een grotere meter kan plaatsen hangt ook af van de meter en de dikte van de leiding voor de meter.
De uitgang van de meter heeft vrijwel dezelfde binnendiameter als het groen omcirkelde gedeelte.
Het rood omcirkelde gedeelte is een koppeling, daar kunt u een passend puntstuk in zetten en verder gaan met een grotere diameter.
 

Johan33

  • #8
Ah, ja dat klinkt logisch. De leiding die het huis binnekomt ziet er gelukkig recenter uit dan het leidingwerk in mijn kruipruimte :-) De inkomende leiding is een 25mm (buitendiameter) kunststof (tyleen?) leiding. De watermeter zelf is ook vrij recent (max 2 jaar oud); de beugel en koppelingen waar deze in hangt helaas niet.

@Jan: dus als ik jou goed begrijp zou ik zowel de beugel als watermeter moeten laten vervangen als deze inderdaad een bottleneck vormen? De vraag is natuurlijk nog of we hier ook echt last van hebben; met de huidige 15mm leiding naar alles toe hebben we eigenlijk ook geen klachten over de waterdruk.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
U kunt het natuurlijk eerst proberen met een dikkere leiding vanaf de meter, als dat geen problemen oplevert kunt u het er bij laten, zeker omdat het nu met de 15 mm leiding nog geen problemen oplevert.
Gaat het niet goed dan kan de meter misschien vervangen worden hoewel ik inschat dat het waterleidingbedrijf dat niet zomaar doet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu