Wat is hier aan de hand?

Alphonsus

  • #1
Gegeven:
1) wandcontachtdoos geaard (220 Volt)
2) stekker geaard met wipschakelaar (aan/uit)
3) 10 meter kabel van rubber met 3 draden (blauw, bruin, geel). Kabel loopt voor tweederde ondergronds, de rest van de kabel bovengronds.

Situatie:

De rubberen electrisiteitskabel is aan een zijde correct verbonden met de geaarde stekker met wipschakelaar (stekker met wipschakelaar is nieuw). Zowel de blauwe als de bruine draad zijn aan de beide contactpennen in de stekker verbonden/geschroefd en de gele draad aan de massaaansluiting van de stekker.

Het andere uiteinde van de rubberen electrisiteitskabel is open, d.w.z. zowel de blauwe als de bruine als de gele inwendige draad zijn niet aangesloten. Alle drie de draden steken ongeveer 5 cm uit de hoofdkabel en zijn voor 1 cm gestript van hun isolatie. Alle drie de draden zijn voldoende van elkaar weggebogen om geen contact te maken.

Probleem:

Bij het aansluiten van de stekker met wipschakelaar in de wandcontactdoos gebeurt er in de uitstand niets.
Bij het inschakelen via de wipschakelaar slaat de aardlekschakelaar iedere keer uit.

Gecontroleerd:

1) de wipschakelaar werkt correct (beide inwendige contactpolen gaan open en dicht. Tussen beide contactpolen is er geen verbinding.

2) alle drie de draden zitten correct bevestigd in de schakelaar en maken onderling geen contact.

3)met een multimeter wordt de blauwe draad aan de zijde van de schakelaar en aan de open zijde van de kabel verbonden. Zoemtoon te horen, aldus verbinding. Op de bruine en de gele draad wordt geen zoemtoon gehoord.

4) op dezelfde wijze worden zowel de bruine als de gele draad gecontroleerd: zoemen bij gelijke kleurverbinding; niet zoemen bij ongelijke kleurverbindeng.


Conclusie??: geen kortsluiting tussen de drie draden onderling.

Nogmaals probleem: bij omzetten wipschakelaar slaat de aardlekschakelaar uit.

Volgende geprobeerd:

5) stekker met wipschakelaar vervangen door een gewone dieaderige stekker (zonder wip aan/uit dus).

Bij inbrengen van de stekker in de geaarde wandcontactdoos slaat de aardlekschakelaar uit.

Opmerking: de geaarde wandcontactdoos laat andere apparatuur (pompen, grasmaaier, etc. normaal functioneren).

Hier breekt nu mijn klomp en zit ik met de handen in het haar.

Uiteraard zijn alle draadverbinden wel drie keer gecontroleerd op vastzitten aan de contactschroeven en is eveneens wel drie keer gecontroleerd dat er geen interne niet gewenste verbindingen zijn tussen de aansluitpunten. De draadeinden vertonen geen breuk of andere vorm van beschadigingen.

Wie kan mij hier helpen en zo iets eenvoudigs (naar het lijkt) op te lossen.

Alphonsus
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
De rubberkabel is vochtig geworden (ook van binnen) en slaat door (geeft een lekstroom) zodra er 230 V op komt. Best wel gevaarlijke situatie zo.

Zo'n rubber kabel is niet geschikt voor ondergronds gebruik, sowieso niet voor een dergelijke toepassing. Vaste bedrading (grondkabel, XMVK-AS of YMVK-AS) gebruiken, niet vanaf de stekkerdoos maar vanaf een vast aansluitpunt (lasdoos of direct vanuit de meterkast). Eventueel via een (vast bedrade) schakelaar. Indien in de tuin (ik neem aan dat het daarvoor bedoeld is) dan vast aansluiten of de kabel op een tuin-stopcontact laten uitkomen.

Meten met een 'zoemer' heeft geen enkel nut voor een isolatieprobleem (dat is het in feite). Ten eerste meet je alleen een verbinding met een lage weerstand als je de zoemerstand gebruikt. Maar ook als je de meter op een hoog ohmbereik zet (megaohms) dan heb je kans dat je geen verbinding meet, omdat de problemen pas bij hogere spanning ontstaan.

Dat is alleen te meten met een daarvoor geschikt meetinstrument: een isolatietester. Elke elektro vakman heeft er zoeen, maar in dit geval is het overbodig om de meting te doen, want je zult het anders moeten aanpakken. :wink:
 

Alphonsus

  • #3
Ik zal een nieuwe rubberen kabel kopen en deze bovengronds aanbrengen. Op deze wijze kan de onderwaterlamp van de vijver weer branden.

Ook zal ik de aansluiting in de tuin uitvoeren zoals voorgesteld op een contactdoos (merk Flexi-Power). Deze contactdoos is geschikt voor buitengebruik 4x 230 Volt, max vermogen 3680 watt (tuin, vijver, camping, tuingereedschap en verlichting).

De aansluiting van de Flexi-Power unit zelf zal plaatsvinden op een afgeschermde grondkabel zoals aangegeven in je antwoord.

Ik had wel een flauw vermoeden van doorslagspanning maar kon dit miet meten of vaststellen.

Bedankt voor de snelle reactie. :D

Alphonsus
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu