Wastafel ophangen / badkamermeubel plaatsen

IJsselstein

  • #1
Mijn wastafel moet aan de muur. We hebben een badkamermeubel met wastafel gekocht vanuit een showroom. Dus geen papieren en geen gebruiksaanwijzing erbij.

Vanuit de winkel heb ik er twee bouten bijgekregen om de wastafel op te hangen, lengte 14 cm, en dikte van de plug 14 mm. Nu heb ik het idee dat dit zwaar overdreven is, maar ik weet het niet zeker. Voordat ik gaten van 14 mm boor dus aan jullie de vraag of dit normaal is.

De wastafel heeft een breedte 85 cm, diepte 49 cm en is behoorlijk zwaar.



Gerard.
 

Gerrit

  • #2
Ik vind het niet echt overdreven. Plug 14 mm. dus de bout zal M-10 zijn.
Dat met een zware wastafel. Doe maar en sukses.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
Indien je niet weet hoe je zoiets moet doen:
  1. Meet de juiste plekken af waar de bouten moeten komen, en teken het duidelijk, met een kruis op de muur. Gebruik daarvoor eventueel etiketten, dan maak je de tegels niet vies met viltstift...
  2. Boor het betreffende gat, zodat de plug geheel in de muur past. Boor eerst voor met een beduidend dunnere boor, anders krijg je het gat nooit precies op de juiste plek. Bijvoorbeeld beginnen met 6 mm, dan 8, dan 10, dan 12 en dan pas 14 mm.
  3. Boor met de boor van 10 mm iets dieper, dan kan de bout er altijd goed in, maar boor de plug precies pas. Maak het gaatje zorgvuldig schoon.
    Stofzuiger, rietje (ja ik weet het kijk uit voor de ogen).
  4. Plug er in, en dan de het houtdraad (dus waar niet de moer op past) er in draaien, totdat de platte kant ongevoor net voor de muur zit. Een beetje passen, of je niet te ver gaat, i.v.m. de benodigde ruimte voor de bak, natuurlijk. Het aan draaien doe je met een heel klein steeksleuteltje.
    Let op: gebruik geen tang o.i.d. aan het schroefdraad om de bout aan te draaien, want dan verniel je het schroefdraad en wordt de bout onbruikbaar.
  5. Nu gaat de wastafel tegen de muur, die kunststof ring er op, dan de metalen ring, en dan de bout. En nu heel voorzichtig! Want de bout dient met de hand aangedraaid te worden, gebruik hiervoor liever geen steeksleutel, want voor je het weet ligt je wastafel in stukken.
    Dus echt heel behoedzaam, eventueel het allerlaatste stukje met een sleuteltje, maar houd het dan heel "kort" vast, zodat je vooral niet te veel kracht kunt maken.
  6. Hangt de wastafel goed, dan kun je met sanitairkit de achterkant netjes afkitten. Na drogen zal hij muurvast zitten.
O, ja, waarschijnlijk zul je van te voren een gat moeten tikken om het gat voor de kraan te maken. Altijd een eng karwei. Het is van mij te lang geleden, dat ik zou kunnen zeggen wat de beste methode is. Misschien weet iemand anders daar nog iets over te zeggen?

Dat geldt ook voor de rest van de beschrijving, van mijn wastafels is het al weer een tijd geleden. Aanvullingen en correcties welkom!
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Kleine tip: Het indraaien van de schroef/tapeinden gaat wat makkelijker als je 2 moeren op het uiteinde tegen elkaar aandraait, vervolgens kan je de schroef/tapeind er gewoon met een dopsleutel indraaien.

Het intikken van een gat voor de kraan geldt zeker alleen voor een kunststof wasbak?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Nee, voor een porceleinen wasbak!

Daar zitten vaak van die hele dunne schotjes, waar je de kraan kunt monteren. Je moet dat dan voorzichtig wegbreken.

Tenminste, dat is wat ik me kan herinneren van destijds toen ik ze installeerde. Maar dat is al weer even geleden, dus ik weet het niet zeker meer... kan ook zijn dat ik in de war ben met iets anders.

In dat geval excuus... :oops:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Nee hoor, je had gelijk Kees.

Tegenwoordig zul je die wastafels niet gauw meer aantreffen, toendertijd waren mengkranen nog niet algemeen en had je de keus tussen twee aparte kranen en een mengkraan, er zaten toen drie van die vakjes in die je er kon uittikken.
 

Gerrit

  • #7
En die wastafel sneuvelde dan nog wel eens.

En omdat in dat geval de verzekering niet uitkeerde, was er meestal een hamer van de steiger gevallen of iets dergelijks........
 

Jacovrie

  • #8
De geleverde bout zit in een set en is inderdaad specifiek bedoeld voor het ophangen van een wastafel. Het gaat dan wel om een massieve muur van steen of beton. Het is zeker niet overdreven. Een wasbak vol water heeft een behoorlijk gewicht. Daar komt ook nog bij dat er nogal wat mensen zijn die zich bijvoorbeeld bij het afdrogen even vasthouden aan de wastafel of bij het wassen zelfs hangen op de wastafel.

Voor de rest geeft het antwoord van Kees en anderen de nodige informatie. De meeste wastafels worden tegenwoordig trouwens geleverd met een gat in de midden. Alleen wanneer je echt nog kranen aan de zijkant wilt hebben is het nog nodig, zo daar nog gaten voor zitten, deze uit te tikken.
 

IJsselstein

  • #9
Allemaal hartelijk dank voor de reacties. De bak moet hangen aan een stenen binnenmuur. Dit gaat wel lukken. Wat de gaten voor de kraan betreft: er zit gelukkig een gat middenin de bak. Als je aan de onderkant kijkt heb je ook nog de mogelijkheid om links en rechts een gat uit te tikken, dat is reeds voorgeboord.

Gerard
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu