Wasmachine vragen

Markheersink

  • #1
Ik ben met een projectje in onze bijkeuken gestart, waarbij ik enkele vragen heb rondom het verplaatsen van de wasmachine.

1. Stroom
Ik heb op de plek waar de machine nu staat een stopcontact op de wasmachine groep zitten. kan het kwaad als ik deze met een verlengsnoer (voldoende dikke draad, goed afgewerkt) naar de nieuwe plek breng (plm 2m verder)? Lees veel dicussies over dergelijke actie in een badkamer maar niet over dit uitvoeren in een droge ruimte

2. Water aanvoer
Ik kan de wasmachine kraan uit de muur draaien en dezelfde 2m verder weer monteren met een muurplaatje. Eerste ingeving was om hier dan 2m koperbuis tussen te doen maar kan dit bijvoorbeeld ook met tyleen? Of met een flexibele wasmachineslang van voldoende lengte?

3. Wasmachine verhoging
Ik wil graag de wasmachine 30/40cm van de grond hebben. Ik lees veel voorbeelden van mensen die dit met gasbeton hebben gedaan of met zo'n verhoger uit de winkel maar zijn er ook mensen die dit met hout (platen en balken) hebben gedaan? En wat was de ervaring? Is het verstandig om dit plateau dan aan de muur te verankeren (ivm trilling) of moet ik dat juist niet doen?

Graag jullie advies/mening

Ps Afvoer is geen issue, ik heb daar al een loze rioolleiding uit de vloer steken ;-)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
1. Geen verlengsnoer gebruiken maar een nieuw, langer, snoer aan de machine maken.

2. Of een langere toevoerslang gebruiken, de standaard slangen zonder beveiliging zijn redelijk geprijsd, bij de uitvoering met beveiliging is de prijs zodanig dat ik een stukje koperen pijp zou leggen, geen tyleen.

3. Op welke soort vloer komt de machine te staan ?
 

Markheersink

  • #3
Jan, dank alvast

1. Wat is er mis met het verlengen door het aankoppelen van een stekker, contrastekker en een goede 3-aderige kabel? Het is geen natte ruimte.

2. Zit nu een simpele slang aan zonder beveiliging. kan er mijns inziens makkelijk een 3,5m slang van bijvoorbeeld Toolstation aan koppelen. Bijkeuken heeft een afvoer en drempel richting kamer, in ergste geval loopt er wat water het riool in.

3. Beton met tegels
 

Andre69

  • #4
Voor een vaste, permanente aansluiting mag je geen geen verlengsnoeren gebruiken.
Daar zijn ze niet voor bedoeld.
Met twee meter kabel (in buis), een lasdoos ertussen en eventueel een nieuwe stopcontact hebt je het netjes voor elkaar.
Wellicht ook nog voordeliger als dik rubber kabel met een stekker en contrastekker.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Die lange slang is prima.
 

Markheersink

  • #6
@Andre:
Nog niet zo'n gek idee, stopcontacten zijn nu 2x inbouw. Daar zet ik dan gewoon een lasdoos overheen, lasklemmen erop en met XMVK kabel naar 2 nieuwe opbouw stopcontacten. Toch?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Een enkele wcd want de wasmachine moet op een aparte groep, daar mag niets anders bij op.
Met een enkele wcd kan er niets mis gaan want de stekker van de wasmachine moet er eerst uit voor u een ander apparaat kunt gebruiken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu