Wasmachine Siemens extraklasse XLM142A

Benham

  • #1
Al enige weken heb ik het idee dat mijn wasmachine niet meer goed centrifugeert. Dit weekend draaide de trommel helemaal niet meer.
Nu heb ik op dit forum gelezen dat dit waarschijnlijk komt doordat de koolborsteltjes zijn versleten.
Ik heb vandaag de wasmachine opengeschroefd maar heb nu geen flauw idee waar ik deze kan vinden.
Ik heb wel een vermoeden waar ze zitten maar weet dit niet zeker en heb ook geen idee hoe ik deze moet verwijderen. Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen.
Bijgevoegd een foto waarbij ik heb gemarkeerd waar volgens mij de koolborsteltjes zitten:
 

Benham

  • #3
Bedankt.
Ga ik morgenavond even uitproberen
 

Benham

  • #4
Vandaag eindelijk de tijd gehad om naar de wasmachine te kijken. De achter kant open gemaakt en zie dat het er toch anders uitziet.
Ik heb de schroeven verwijderd maar heb nu geen idee hoe ik hem nu los krijg.



Ik denk dat ik die witte 'ringen' moet verwijderen maar dit lukt niet zomaar en voor ik met schroevendraaier en hamer aan de slag ga wil ik wel graag zeker weten of dit ook de bedoeling is :)

Voor alle zekerheid ook even het E-nummer: WXLM142ANL/01 FD 8311 700167
 

Filimatt

  • #5
Je mag gewoon de motor naar jou trekken

De plastiek stukjes moeten erop blijven

Als het niet echt lukt , en de motor komt niet goed mee dan kan je altijd een platte schroevendraaier tussen het metalen ring en de plastiek van de trommel stoppen


M.v.g. Filip

 

Benham

  • #6
Top het is gelukt.
Ik heb meteen even gekeken naar de koolborsteltjes maar deze zijn nog 2,2 cm. Of zijn ze dan al aan vervanging toe?
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit pas bij 1,5 cm nodig was.
 

Rusako

  • #7
Als ze mooi ingelopen zijn en niet verbrand, zijn ze nog goed,denk eerder dat er een verstopping zit,95 graden wassen met soda zou ik eerst eens proberen!!
 

Filimatt

  • #8
De collector moet iets blinken en niet ruw uitzien
Als het er ruw uitziet zit toch een van de koolborstels vast
Als het blinkend ziet dan is alles in orde

M.v.g. Filip
 

Benham

  • #9
De collector ziet er een beetje 'stoffig' uit.
Met het verwijderen van de koolborstels viel het mij op dat ik er eentje min of meer uit moets trekken terwijl de andere vrij soepel eruit ging. Het weer terug plaatsen van het borsteltje ging niet soepel. Ik moest het blokje met een schroeven draaier er in duwen. Ik heb geprobeert om de twee blokjes om te draaien maar dit leverde hetzelfde probleem.
Ik heb beide 'sledes' met elkaar vergeleken en zag dat bij de 'slechte' een lipje iets uitstak (mm werk). deze heb ik iets terug gedrukt en nu past het allemaal soepel.
Alles weer in elkaar gezet en de machine staat nu proef te draaien. Hopelijk was dit de oplossing. Zo niet dan toch proberen met nieuwe koolborstels.
 

Rusako

  • #10
Dan kan het zijn dat hij is blijven hangen.het moet wel soepel gaan.anders sodamethode suc6
 

Filimatt

  • #11
Ok , je hebt het kunnen maken proficiat

Zou er zelf nieuwe koolborstels gebruiken , want de koolborstels zijn uit 2 delen , als een koolborstel te warm heeft gehad , zet hij zich open , en klemt hij terug , maar voor een test uit te voeren lukt het wel.


M.v.g. Filip
 

Monteur54

  • #12
Denk dat de afvoerpomp de schuldige is
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu