Wasmachine geeft geen water en pompt niet.

Irismarjolein

  • #1
Beste Lezers,
Is er iemand die mij wat informatie kan geven over mijnwasmachine?
Mijn Wasmachine is een Bosch van 4 jaar oud, en nu opeens wil hij geen water meer toevoegen, alleen met kleine stootjes tegelijk, maar wat hij nu ook niet meer doet is afpompen.
Ik heb alle filters nagekeken en ik heb er een nieuwe waterslang zonder waterstop op gezet, maar dat maakte bijna geen verschil in het watertoevoer, ook pompt hij nog steeds niet af, ook hoor ik het motertje niet draaien. rest van het programma doet hij gewoon behalve centifugeren want daar moet ik eerst het water uit de trommel laten lopen.
Kan iemand mij vertellen wat het probleem misschien is, voordat ik er een monteur bij moet halen. Iris.
 

Piet48

  • #2
Als het pompdeksel er af is kun je dan met je hand de rotor van de pomp ronddraaien?

Gr.Piet
 

Irismarjolein

  • #3
Beste Piet, Bedoelt u met het pompdeksel het klepje om bij het filter van de pomp te komen, zodat je ook het water kan laten weg lopen, indat geval, ik kan het rotortje draaien , het geeft ook een beetje weerstand, maar dat is volgens mij normaal.
 

Piet48

  • #4
Dan is er een andere oorzaak, of de pomp is stuk of de aansturing.
Maar u noemt het mijn machine een Bosch 4 jaar oud maar daar kan dit forum niets mee.
Dus type en e nummer ook vermelden vermelden, die staan aan de binnenkant van de deur.

Gr. piet
 

Irismarjolein

  • #5
Beste Piet,
Bedankt nogmaals voor uw reactie,
De Bosch die ik heb is een WAE281konl/02.
Ik heb het idee dat er een soort storing is omdat het water probleem en het pomp probleem op het zelfde moment begonnen zijn.
Ik lees op veel berichten iets over een pressostaat, zou het probleem misschien daar aan kunnen liggen, alleen weet ik niet hoe het onderdeel er uit ziet of waar het zich bevind, de oude wasmachines waren wat simpeler te repareren maar dit kan nu natuurlijk ook een programmastoring zijn.
Graag wil ik uw mening horen.
Alvast bedankt Iris.
 

Piet48

  • #6


Dit is het pressostaat maar dit heeft weinig invloed op de pomp wel op het waterniveau.
Zoek bovenin de besturingsprint maar eens op misschien zitten daar slechte contacten op.

Je kan ook de pomp doormeten of apart aansluiten of hij dan wel draaid, wel kijken of hij 220 v is.

Gr. Piet
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Hang de afvoerslang in een emmer, wel op dezelfde hoogte als de afvoerpijp.
Komt er een volle straal water uit de slang dan is de pomp goed, hapert de straal dan is waarschijnlijk de pomp niet goed of niet goed genoeg.
 

Irismarjolein

  • #8
Beste Lezers, ik heb hoogstwaarscheinlijk het probleem gevonden.
Een van de twee bruine stroomdraadjes naar de pomp was los geschoten uit het (hoe zal ik het noemen) kroonsteentje (het is eigenlijk een grijs rechthoekje waar aan de ene kant de draadjes gaan en de andere kant steek je het in de moter van de pomp) aleen het enige probleem is dat het draadje er heel moeilijk en raar in moet. Kan iemand mij vertellen hoe dat blokje genoemd wordt en of je ze nieuw kan kopen en hoe je het draadje er goed in krijgt, hij zit er nu losjes in en de wasmachine doet alles weer alleen willen we het er weer stevig in zetten.
Alvast bedankt, Iris.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Fotootje ?
 

Irismarjolein

  • #10
Nee, Sorry geen foto, maar het was het stroomtoevoer draadje naar de afpomp motor, en het was los getrokken of geschoten uit het koppelstukje waar de stroomdraadjes met de moter mee verbonden worden.
Het lijkt op een legoblokje waar aan de enekant de draadjes in gaan en de andere kant steek je in de zijkant van het motortje. Maar ik zou graag willen weten hoe je zo'n draadje er weer goed in krijgt.
Groet Iris.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Daarom graag een foto, er zijn veel verschillende uitvoeringen hiervan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu