Wasmachine Bosch, bovenlader, stinkt

Liesbeth

  • #1
Hoi,

Ik heb al 11 jaar een Bosch bovenlader.

Hij bevalt prima, maar ik heb het idee dat hij van binnen hartstikke vies is, want de rubbers die ik kan zien, die zijn zwart/bruin en er komt een enorme putlucht uit de wasmachine.

Ik laat hem altijd open staan om te luchten, dat is standaard. Ik weet niet goed hoe ik hem schoon kan maken. Heeft iemand een tip voor mij?

groetjes, Liesbeth
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Die stank wordt meestal veroorzaakt, doordat er steeds op lage temperatuur gewassen wordt. Er onstaan schimmels, die voortwoekeren in allerlei hoekjes en gaatjes van de machine.

Geef de machine een reinigingsbeurt, door een kopje soda in de wasmiddella te doen en de machine leeg op de hoogste temperatuur een lang programma te laten doen.

En herhaal die beurt met een zekere regelmaat, en/of was de witte was af en toe met een 90 graden programma.

Eventueel kan ook nog zgn. machinereiniger gebruikt worden, maar soda is goedkoper en werkt volgens andere berichten op dit forum ook erg goed.
 

Liesbeth

  • #3
Zo, mijn wasmachine is schoon! :D

Ik heb allereerst de tip van de soda opgevolgd. Een voorwas en normaal wasprogramma op 95 graden gedraaid. Toen lag het vuil op de rubbers wel los en voor zover ik erbij kon heb ik met een oude tandenborstel en doek de boel schoongemaakt en er chloor in gespoten.

Toen een lang wasprogramma met chloor aangezet, weer op 95 graden en ik wist niet wat ik zag na dit programma. Grijze rubbers in plaats van bruin/zwart en als ik er met mijn vinger langs ga blijft ie schoon ipv dat er zwarte prut aan zit.

Ik ben zeer blij en zal nu regelmatig een kookwas draaien, met soda om dit probleem te voorkomen.

Dank voor de tip! :)

Liesbeth
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Graag gedaan!

Ik denk trouwens, dat je de was heus niet telkens met soda hoeft te doen - en al helemaal niet wasgoed en soda, ik denk niet dat dat goed samen gaat...

Met regelmaat op hoge temperatuur gebruiken zou al goed genoeg moeten zijn, doodt de schimmels en lost zeepresten op. En dan kun je meteen ook de (witte) was doen.

En dan bijv. eens per drie maanden of zo een sodabeurt...

Anders is het telkens leeg draaien een beetje zonde van het energieverbruik!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu