Wasmachine Bauknecht meldt dat deur niet sluit

Margriet87

  • #1
Bauknecht Prestige 1400
12 NC 8554 912 12601

Beste klussers,

Als ik onze wasmachine wil starten gaat het lampje 'deur gesloten' knipperen, wat aangeeft dat de deur nog niet gesloten is. (Anders gaat het lampje gewoon branden). Dit probleem hebben we eerder gehad, daar heeft toen iemand naar gekeken (weet helaas zelf niet wat er toen gedaan is - iets schoongemaakt?) en daarna deed hij het weer. Moest wel altijd het deurtje een extra zetje geven, maar dat werkt nu niet meer. We hebben m nog een paar keer aangekregen door naast het slot te slaan, maar dat helpt ook niet meer..
De wasmachine is al wat ouder. Ik ben een absolute leek op dit gebied. Is het zinvol om hier nog iets aan te (laten) doen? Wat zou ik zelf kunnen proberen? (Liefst met zo'n duidelijk mogelijk stappenplan :wink: )

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!
 

HarryO

  • #2
Grote kans dat de deur schakelaar defect is.
Is altijd de moeite waard om te proberen. Kosten van deze schakelaar is tussen de € 20 en € 30.
De haak van de deur kan ook gebroken zijn/los zitten maar dit moet je kunnen zien.

Afhankelijk van de lengte en dikkte van je hand/arm kun je hier via de bovenkant bij.
Verwijder bovenblad en ga met je hand tussen kuip en voorzijde naar beneden.
Als dit niet lukt dan voorzichtig de metalen veerring in het manchet verwijderen en het manchet naar achteren duwen.
Draai de schroeven van de schakelaar los, trek de stekker af en plaats de nieuwe schakelaar in omgekeerde volgorde.
 

Margriet87

  • #3
Bedankt! We hebben m eruit gekregen. Veertje erin lijkt niet helemaal soepel te lopen. Zijn er winkels waar zo'n deurschakelaar verkocht wordt, of moet je die online bestellen?
 

Margriet87

  • #4
WD-40 er op gespoten.. Weer teruggeplaatst. Maar heeft niet genoeg geholpen. Wel in zoverre dat als je nu op de zijkant ter hoogte van het slot een harde klap geeft hij goed schiet en toch start :D
Wel nodig dus waarschijnlijk om een nieuwe deurschakelaar te kopen. Heeft iemand tips waar dat het beste kan? Zag op een website 1 staan die heeft 5 contacten voor 2 stekkertjes of zo? Die er nu inzit heeft minder contacten en maar 1 stekkertje..
Alvast bedankt weer!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu