Wasmachine (2400W) en droger (1100W) op één groep?

Ehu

  • #1
Het onderwerp is al een aantal keren voorbij gekomen, maar ik wil toch dit eens hier voorleggen: kan ik mijn wasmachine met een vermogen van 2000-2400W en mijn droger met een vermogen van 950-1100W op één groep aansluiten?

De standaardregel is dat een wasmachine en een droger ieder een aparte groep moeten hebben. Als argument wordt dan aangegeven dat alles boven de 3000W een aparte groep moet hebben.

Maar als ik de maximale vermogens van beide apparaten bij elkaar optel, kom ik op maximaal 3500W uit, en dat dit nog onder de 3600W die maximaal op één enkele groep aangesloten mag worden.

Ter info: er ligt een aparte groep in mijn badkamer voor mijn wasmachine. Hier is dus alleen mijn wasmachine op aangesloten, verder geen enkel ander apparaat.

Hoe denken jullie hierover?
 

Honda2012

  • #2
Bestaande situatie dus niet beide apparaten tegelijk aan (kunnen) doen. Dan is er volgens mij niks aan de hand.

En apparaten vanaf 2000W moeten tegenwoordig een eigen groep hebben.
 

NRTM

  • #3
Gewoon een trekschakelaar ertussen. Die garandeert dat er maar één apparaat tegelijk aan is. Wel op de muur monteren, zodat je het trekkoord gebruikt. Zeker in je badkamer.

Ga in een natte ruimte niet werken met een stopcontact dat het vermogen verdeeld. Daarbij staan beide apparaten tegelijk aan, en als de wasmachine veel stroom vraagt (verwarmen) dan wordt de droger tijdelijk uitgeschakeld. Klinkt mooi, maar is vast niet goed voor de levensduur. Zie ook https://www.klusidee.nl/Forum/topic/wasmachine-en-wasdroger-tegelijk-aan.10077/ Maar in een badkamer lijkt me dat levensgevaarlijk!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu