Warmtevraag berekenen volgens NEN-7120

Maurits60

  • #1
Hallo,

Vuistregels voor vermogensberekening zijn handig in de praktijk natuurlijk, maar daar heb ik niet veel aan in dit aparte geval.

Namelijk voor een schoolopdracht moet ik in Revit Autodesk een gebouw tekenen en voor dit virtuele gebouw een epc-berekening en warmteverliesberekening maken. Voor de eenvoud van de opdracht mochten de verliezen beberkt blijven tot alleen transmissieverliezen. Die tekening heb ik gemaakt en ook de gevraagde warmteverliesberekening heb ik staan in excel.

Ik krijg echter geen vat op hoe ik de eigenlijke warmtevraag bereken. Nu wordt de hoogte van de berekende verliezen bepaald door de U-waarde van het constructiemateriaal, oppervlakte, en verschil in temperatuur aan weerzijden van dat oppervlak. Het zou dan niet onlogisch zijn wanneer het benodigde totaal vermogen van de externe warmtebronnen (vloerverwarming + HR-houtkachel) gelijk is aan het totaalverlies door wanden, vloer, plafond en koudebruggen. Zo blijven ruimtes op de ingegeven ontwerptemperatuur.

NEN 7120 is circa 400 pagina's. Ik heb me geconcentreerd op hoofdstuk 5 en 14, maar het kwartje valt nog niet bij mij. Is het zo dat het aangewende totaal vermogen minimaal gelijk te zijn aan het totaalverlies door de schil?

Bedankt voor advies, maurits
 

Bernhard

  • #2
U-waarde isoglas=1,1w/m2.K
U-waarde geisoleerde muur=0,8w/m2.K
U-waarde vloer=0,8w/m2.K
U-waarde dak=0,8w/m2.K
Zoek de juiste waarden op in een tabel.
watts/h=m2 (glas)x 30grd (temp verschil binnen-buiten)x U-waarde
Idem voor muur,vloer en dak.
Dan nog een toeslag voor:
- aanwarmen, deze is afhankelijk van de tijdsduur van de nachtverlaging, denk aan het weekend
- ligging, noordzijde of zuidzijde
- op een dijk of in een bos
- is het een heel hoog gebouw, extra windaanval
Nog te berekenen het ventilatieverlies door spleten en of mechanische ventilatie. mvg bernhard
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Schoolopdrachten worden hier niet beantwoord, tenminste normaal niet maar als vaste beantwoorders de regels niet hanteren .....

Zie de forumregels.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu