Warm water probleem - last van jeuk

Armand121

  • #1
Beste Mensen,

Ik zit met een groot probleem!!
Ik weet niet of dit te maken heeft met mijn ketel, maar zal dit proberen te beschrijven..

Elke maand moet ik mijn Ketel bijvullen (standard) AGPO HR ECONPACT ketel.
Maar nu het volgende:: ik kan nergens een lekkage vinden en soms slaat hij uit als de afwas machine aan staat of de was automaat en dan geeft hij aan dat er mogelijk de gaskraan uit staat. doe ik reset gaat hij keurig netjes weer aan...Maar gaande weg krijg het hele gezin een beetje last van jeuk, zelf ons jongste dochter van 11 maanden vertoond jeuk gedragingen.

Ik heb echt alles nagelopen om te kijken of er sprake is van lekkage, maar zonder resultaat!

Mijn vraag nu!
Is het bij jullie bekend dat je er huid aandoeningen van kan krijgen (in de zin van gevoelligehuid irritaties) door heet water te gebruiken?

Ik vind het namelijk verdacht vreemd dat mijn gezin de zelfde symptomen hebben betreffende de jeuk aandoening door gebruik van heet water ICM maandelijks bijvullen van de Ketel.

Graag jullie reactie..

Mvg
Armand (een zeer bezorgde vader)
 

Gerrit

  • #2
Ik ben op dit gebied geen deskundige, maar weet dat als je altijd erg heet douchet huidirritatie kan krijgen, vooral als je dit vaak doet, en dan met zeep.
Alle bescherming die de huid van nature heeft wordt zo weggewassen.
Ik geloof overigens niet (maar weet dat absoluut niet zeker) dat dit iets te maken heeft met het bijvullen van de installatie.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #3
Je zou eens kunnen proberen om de inlaatcombinatie dicht te draaien.
Dan kijken of er toch (cv) water uit de warme kraan komt.
 

Ketelman

  • #4
Normaal gesproken kan CV water niet in de tapwater leiding komen als er een lek is.
De druk in het tapwater systeem is altijd hoger dan de druk in het CV systeem dus het (bijna) uitgesloten dat vuil cv water uit de kraan komt.
Maar er kan natuurlijk een lek zijn tussen de 2 systemen.
Heel eenvoudig te testen, zet de ketel uit (stekker uit het stopcontact en de gaskraan dicht), tap de ketel af cv zijdig.
Als de ketel helemaal drukloos is laat je deze enige tijd staan, loopt de druk vanzelf weer op heb je een lek.

Het lijkt me sterk trouwens, je spreekt van bijvullen en in geval van een lek tussen cv en tapwater is de cv druk juist hoger en moet je steeds water weg laten lopen.

Even terugkomen op de lekkage, lopen er leidingen in vloeren of muren die je niet kan zien (hoe kort het stukje ook is)?
Heb je vloerverwarming?
Lekt de overstort niet?
Expansievat gecontroleerd?
 

Armand121

  • #5
Gerrit: deels van je informatie is correct daar heb ik ook wat over gelezen, maar die kleine wassen wij niet met heet water en toch een beetje last..Hiervoor zal ik mijn huis arts raadplegen lijktmij het beste..

Ron321: inlaatcombinatie ojee sorry Ron, maar ben een ernstige nono op dit gebied (neemt u mij niet kwalijk) waar kan ik die vinden?!

Ketelman:
*/Even terugkomen op de lekkage, lopen er leidingen in vloeren of muren die je niet kan zien (hoe kort het stukje ook is)? Dit zijn huizen waar achteraf de ketel is aangebracht dus alle leidingen lopen door het huis heen dus makkelijk te volgen...geen lekkage te bespeuren.
*/Heb je vloerverwarming? Heelaas heb ik dat niet.
*/Lekt het overstort niet? ik neem aan dat het een soort opvang ding onder de ketel moet bevinden..er lopen twee buizen naar een afvoer bedoel je dat ketelman? als dat zo is kan ik het niet echt nalopen want de twee buizen lopen "in" de afvoer door.
*/Expansievat gecontroleerd? daar hoor ik van kennissen meer over maar ik moet het met zo'n ontluchtingssleutel ontluchten bedoel je dat ketelman?

Blijft er twee opties staan, dat is het expansievat en overstort daar kom ik op terug

***NOTE!! Sorry, dat ik er zo weinig verstand van ketels heb en hoop dat jullie dit niet storend vinden.

***NOTE!! In mijn vorige huis staat er exact de zelfde ketel (voor de verwarming), maar had er nog een geiser (voor warm water) bij en daar had ik geen last van!

In elk geval ben ik wat wijzer geworden..
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #6
Inlaatcombinatie zit in de koudwatertoevoerleiding naar de ketel.
 

Ketelman

  • #7
Natuurlijk is dat niet storend, iemand die vraagt proberen we te helpen.

Het controleren van het expansie vat kan eigenlijk maar op 1 manier en dat is aftappen.
Dus de installatie drukloos maken en het vat demonteren, er mag nu geen water in het vat zitten.
Is dat wel zo dan is het vat defect.
Er wordt ook wel eens door tikken tegen het vat vast gesteld of dit kapot is maar dat is voor een leek bijna niet te beoordelen, zelfs menig vakman is op die manier wel ens op het verkeerde been gezet.

Je hebt het over 2 leidingen die naar het riool lopen.
Waarschijnlijk de inlaatcombinatie die zoals Ron al aangaf in de koudwater leiding zit.
De andere kan aan de overstort zitten.
Deze overstort zit op de cv leiding
en kan er zo uitzien.
Indien hieraan een leiding zit naar het riool is moeilijk te beoordelen of deze lekt.
Kijk hier eens naar en demonteer eventueel de afvoerbuis.
Let op !! ga niet aan de (mestal) rode knop draaien die op dit ventiel zit, het zal gaan lekken en kan kapot gaan.
Het zelfde kan worden gezegd over de (meestal zwarte of blauwe) knop op de inlaatcombinatie, draaien is slopen :mrgreen:
 

Chathanky

  • #8
Als de cv drukloos is (afgetapt) kun je met een bandenspanningsmeter de voordruk meten en kijken of de voordruk nog klopt.
Een te lage voordruk zal je niet opmerken als een defect vat, tenzij deze helemaal plat is.
 

Emil

  • #9
Het druk verlies is waar schijnlijk je expansie vat.
Dit is te kontroleeren door je installatie af te tappen en het vat er af te draaien.
Als je het vat er af hebt pak je een schroever draaier.
Valt je schroeven draaier door als je hem boven in het gat steekt dan is je vat stuk.
Is de balg er nog wel maar geeft hij weinig druk dan kun je hem op druk brengen door aan de onderkand op het ventiel een pomp te zetten en kun je de druk weer naar 0,5 bar brengen.
Zou dat zelf niet doen wand de balg kan poreus zijn gewoon het vat vervangen en je overstoort ventiel/drukventiel.

Dat je geen water vind dat kan als er aan je druk ventiel een leiding zit en die is aangeslooten op het riool dan vind je ook geen water.

Wat betreft cv water uit je kraan door een interne lek zou kunnen maar als je dan cv zijdig aan het stooken bent dan komt het er bij de inlaatcombinatie het water er uit spuiten dan zou je wisselaar lek kunnen zijn heb je ook druk verlies.
Maar dit is mooeilijk te bepaalen zo ga eerst maar eens na of je expansievat nog heel is suces
 

Arnoldmr2

  • #10
Van de AGPO econpact 127c is het bekend dat een bepaalde serie vaak lekkage vertoond bij de platenwisselaar (2e helft 2000 tot 1e helft 2001)

Het bouwjaar is te zien aan het serienummer, bv 0102Lxxxxxx betekent dat de ketel gebouwd is in 2001 week 02.

Mocht het het expansievat niet zijn is het raadzaam om dit eens te controleren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu