Warm en koud water als ringleiding aanleggen?

Boukehj

  • #1
Hallo,

Ik ga een badkamer maken op debegane grond. Alle leidingen lopen horizontaal door de kruipruimte met aftakkingen bij de douche, het bad, de wc en bij 2 wastafels. In de kruipruimte heb ik dan bijna een heel rondje gemaakt met de waterleidingen. Is het een idee om het rondje maar helemaal te sluiten? Het water kan dan in dat gedeelte via twee kanten stromen. Uiteraard komt het warme water vanaf de ketel (CW6) wel met een enkele buis (15 mm aan de ketel, gaat over naar 16mm), maar zou het zinvol kunnen zijn om dit te doen? Of mag het niet / kan het niet / moet ik het niet willen?
 

Geus

  • #2
Hoi, Ik ben geen expert en weet weinig van voorschriften hierover, maar het klinkt mij niet verstandig in de oren. Als je nl. een warmwaterkraan opent, trekt hij het water uit beide kanten van de ring. In de praktijk zal die verdeling nooit 50/50% zijn, water kiest de weg van de minste weerstand (korte route). Dat betekent dat je langer koud water bijmengt uit de lange route en het dus langer duurt voor hij volledig op temperatuur is.

Voor koud water heb je dat probleem niet, maar ik zie totaal geen meerwaarde om dat als ringleiding aan te leggen.

Waar ik naar zou kijken is of er voor de warmwaterleidingen een aanzienlijk kortere route mogelijk is. Als je een flink eind kan afsnijden, levert dat sneller warm water op. Meer meters afsnijden = meer tijdswinst, kwestie van kosten en baten. Maar dan wel de oorspronkelijke leiding afsluiten.
 

StefanD

  • #3
Ik zou het ook niet doen. Wat je beter kan doen is 2 leidingen vanaf de ketel: 1 linksom en 1 rechtsom, zodat je per kraan een zo kort mogelijke leiding hebt.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
Inderdaad geen ringleiding maken. De kans op een legionella-besmetting wordt zo vergroot.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu