Wanneer muren sauzen en laminaat leggen na stukadoren?

Magepol

  • #1
We zitten met een tijdsprobleempje. 15 april moeten we ons huis uit ivm verkoop.

De stukadoor is momenteel bezig in onze nieuwe woning om alles af te stuccen. De zolder is alleen volgende week klaar en dan zullen ook pas de plafonds gestuct zijn. De muren zijn wel grotendeels klaar. Ik weet niet of plafonds doorgaans dikker/minder dik gestuct worden dan muren.

We gaan de muren en plafonds sauzen, dus geen behang. Begane grond komen keramische tegels, eerste verdieping en zolder laminaat.

We kunnen alleen moeilijk de dag nadat de stukadoor klaar is laminaat gaan leggen omdat dan al het vocht er in trekt. Wat raden jullie aan om te doen. Hoe lang wachten met leggen en sauzen? Een vochtmeter kopen om te kijken of het kan wellicht. Een bouwdroger of ontvochtiger huren? Misschien dat we anders de spullen eerst gewoon op de betonvloer op zolder zetten bijvoorbeeld en paar weken later pas laminaat er in leggen.

Lastige keuzes die gemaakt moeten worden, hopelijk kan iemand hier advies over geven. Alvast heel erg bedankt in elk geval!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Eerst laminaat leggen en dan pas sausen is de omgekeerde wereld, u moet dan de hele vloer afdekken.
Dus eerst sausen en de luchtvochtigheid op een normaal peil brengen en dan het laminaat leggen.
Het laminaat moet eerst acclimatiseren in de ruimte waarin het gelegd wordt, leg de pakken niet in de ruimte voordat die op een normale luchtvochtigheid is, ga uit van 50 a 60 %.
 

Magepol

  • #3
Aha bedankt. Ik hoor soms van anderen dat ze met vloer leggen vaak nog wel weer muur beschadigen of dusdanig vies maken dat het lastig verwijderen is, waardoor ze eerst vloer leggen. Maar wat jij zegt klinkt een stuk logischer :-)

Het sauzen van de muren en plafonds kan dus al wel eerder gebeuren? Daarvoor moet het natuurlijk wel eerst droog zijn, dat is volgens mij aan de kleur te zien (grijzig wordt wit), maar omdat de muurverf ademend is kan het vocht nog wel weg uit de muren. Klopt dat een beetje wat ik zeg?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Ja hoor, dat klopt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu