Wand isoleren van binnenuit

Beuk4198

  • #1
Beste alle,
Onze woning ben ik nu stapsgewijs aan het verbeteren en isoleren hoort daar natuurlijk ook bij.
Nu heb ik een discussie met een collega van mij over de opbouw van de wand: Van buiten naar binnen:
Schoonmetselwerk, spouw, kalkzandsteen, spouw, regelwerk met isolatie (steenwol) en gips.

De vraag is of er in deze situatie ook nog een dampwerendefolie tussen de isolatie en gips noodzakelijk is?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Geef de diktes van alle toe te passen materialen even op en ook hoe diep de spouwen zijn.
 

Beuk4198

  • #3
Schoon metselwerk 100mm
Geventileerde spouw 40mm
Kalkzandsteen 100mm
Ongeventileerde spouw 20mm
Stijl en regelwerk + steenwol 70mm
Stucplaat 9,5mm
Stucwerk 10mm
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Die is behoorlijk noodzakelijk. Wat is zijn argument om deze niet te plaatsen.
 

Beuk4198

  • #5
Zijn argument was dat er met een dubbele spouw geen vocht in de isolatie kon komen. Maar ik ben van mening dat met de dampspanning in de winter het wel zou kunnen condenseren in de isolatie.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Aan de binnenzijde van de kalkzandsteen ontstaat behoorlijk wat vocht. Die muur wordt door de isolatie niet meer verwarmd. De warme lucht stroomt dus door de dampopen structuur van de glaswol volop richting buitenzijde woning.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Ik vermoed dat hij denkt dat het vocht van buiten komt. Het is juist het vocht van binnenuit dat de constructie ingaat en voor problemen kan zorgen. Je kan het uitrekenen of er een probleem ontstaat, maar gewoon de folie aanbrengen is gebruikelijker.

De tweede spouw aan de binnenkant is niet nodig.
 

Beuk4198

  • #8
Bedankt voor de antwoorden, 2e spouw maak ik omdat ik de wand wil loskoppelen van de kzs wand ivm geluid (doos in doos)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu