Vuistregels mbt gewenst vermogen

Exroosje

  • #1
Sinds april wonen bij in een herenhuis in den Haag uit 1920, van ca 210 m2.

Alle plafonds zijn hoog rond de 3m. Het huis is van voor de spouwmuren, maar heeft eigenlijk vooral veel glas (veel dubbele deuren met aan weerszijden nog een raam). Dit glas en de raamdelen zijn vervangen en voorzien van HR++. Vloer en dak zijn geisoleerd.
Ik ging er vanuit dat het makkelijk te verwarmen zou moeten zijn omdat de vorige bewoners het stookten zonder de isolatie.
Nu het winter wordt valt het met de bestaande capaciteit van de verwarming wat tegen. Toen ik ging nameten met de vuistregels kwam ik op de volgende tabel

BG
Voorkamer: Jaga conv 15x260 2202W + Vloerv 1800W, gewenst 5400W dus 74%
Achterkamer: t33 60x90 1990W + vloerv 1950W, gewenst 5850W dus 67%
Hal: t11 100x60 923W, gewenst 2145W dus 43%
Keuken: Sienna dubbel 40x180 1096W, vloerv 600W, gewenst 1932 dus 88%
1e verd
voorslk: t11 260x40 1732W, gewenst 4004W dus 43%
achterslk: t22 100x90 2343W, gewenst 4368W dus 54%
hok: t11 60x60 608W, gewenst 728W, dus 84%
badk1: Florian dubbel 60x180 1491W + vloerv 675W, gewenst 1840W, dus 118%
overloop: gewenst 1456W dus 0%
2e verd
voor: t22 2x100x40 2518W, gewenst 4056W, dus 62%
achter: t11 230x40 1600W, gewenst 2704W dus 59%
kamertje: t11 100x50 864W, gewenst 1097W dus 79%
badk2: Floran dubbel 60x140 1236W + vloerv 300W, gewenst 1248W, dus 123%
overloop: gewenst 676W, dus 0%


Ik kom dus erg laag uit tov de normen (ben uitgegaan van 65w/m3 voor slaapkamers, 75 voor woonkamer en 80 voor badkamer). Wel is het zo dat diegene die relatief laag scoren in de praktijk ook het minst warm zijn. Maar het is zo opvallend dat ze allemaal een stuk te laag lijken te zijn, muv de vertrekken waar wij vloerverwarming aan hebben toegevoegd.

Dus klopt dit model wel -- Of is het eigenlijk grote onzin.
Mijn idee is dat door de hal te verzwaren (en daarmee ook warmte de overlopen in te sturen) en het upgraden van de slechtst scorende (voorslaapkamer) we eigenlijk OK zouden moeten zijn. Maar welk percentage moet ik dan aanhouden...

De overcapaciteit in de badkamers valt overigens in de praktijk zwaar tegen. De Florian dubbel hebben een middenaansluiting op de onderste achterste dwarsbuis. In de praktijk worden ook vooral de achterste buizen warm.

Tevens hebben de badkamers relatief veel muur en weinig glas en dus last van de afwezigheid van de spouw. De tegels op de buitenmuur voelen dan ook koud aan. De andere kamers hebben veel meer glas, wat bij ons dus juist wel goed is geisoleerd.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #2
De naam zegt het al, het zijn vuistregels. In de praktijk vallen deze vaak hoog uit.
Alleen met een echte transmissieberekening kun je het warmteverlies bepalen.
 

Bernhard

  • #3
Je schrijft niet waarom het tegen valt. Het gevoel dat het niet op temperatuur komt kan niet door een berekening komen.
De capaciteit van de radiatoren kan bij deze buitentemperaturen niet te laag zijn. Bij een buitentemperatuur van +5grd hebben de radiatoren een over capaciteit van 50%. Te lage capaciteit bij deze buitentemp kan komen door een te lage keteltemp. en mogelijk niet ingeregelde radiatorventielen. Als de radiatoren te klein zijn dan merk je dat pas als de buitentemp -10grd is. Dan krijg je de kamers na de nachtverlaging niet in 1 uur op temperatuur. Oplossing is dan een hele kleine nachtverlaging toepassen en de kamers niet gelijktijdig op te warmen. En niet in 1 uur maar in 2 uren opwarmen. Na het opwarmen kan je met ca 50% radiatorcapaciteit de kamers op temperatuur houden. mvg bernhard
 

Exroosje

  • #4
Ik vnd vooral de kinderslaapkamers (1e verdieing voor en achter) aan de koude kant ook al staan daar de radiatoren helemaal open. Naar aanleiding daarvan ben ik de capaciteiten gaan nakijken en concludeerde ik ondervermogen En wel met name in een aantal slaapkamers, maar in het alegemeen door het hele huis..

Als je echter eenmaal er aan gaat sleutelen, dan is het wel handig van welke regels je eigenlijk uit moet gaan.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #5
Ff een vraagje vooraf aan het antwoord, de vorige bewoners stokte deze met behulp van radiatoren of convectoren? gok radiatoren.

john
 

Bernhard

  • #6
Je hebt de Centrale Verwarmingsinstallatie uitgebreid.
In de woonkamer voor en achter heb je vloerverwarming ge-installeerd. Daarmee heb je in de voorkamer een extra capaciteit geinstalleerd van ca 80% tov de oude installatie. In de achterkamer is de extra capaciteit 100%. Je komt nu in de andere kamers 80 tot 100% te kort. Je moet dus in de andere kamers de bestaande radiatoren met 100% uitbreiden.
Succes met de aanpassingen. mvg bernhard
 

Exroosje

  • #7
Nee dat klopt niet

Achter stonden eerst 2 van die t33 radiatoren, daar heb ik 1 van weg laten halen. Vermogen is daar dus gelijk gebleven. Voor stond een t22 radiator over de volle breedte (40 bij 240 of 260, ca 4000W) die is vervangen door een kleinere convector + VV - ook ca 4000W.

Het totaal vermogen in de woonkamer is dus gelijk gebleven: 8000W.

Het huis werd echter voor ons gedeeld door meerdere bewoners, waardoor des te belangrijker dat het hele huis warm gestookt kon worden. Iets wat volgens mij met de betreffende configuratie erg lastig moet zijn geweest.
 

Bernhard

  • #8
Jouw gegevens kloppen niet. Ik moet uitzoeken hoe jouw installatie in elkaar zit. Als ik reageer kom je met nieuwe gegevens/aanpassingen. Zet eerst alles maar duidelijk op een tekening. mvg bernhard
 

Exroosje

  • #9
Nog een keer het lijstje dan maar met oud en nieuw waar er gewijzigd is. Ik weet helaas niet alles van de oude installatie.

BG
Oud
Voorkamer t22 260x40 4000W, gewenst 5400W dus 74%
Nieuw
Voorkamer: Jaga conv 15x260 2202W + Vloerv 1800W, gewenst 5400W dus 74%
Oud
Achterkamer 2*t33 60x90 3980W, gewenst 5550W dus 67%
Nieuw
Achterkamer: t33 60x90 1990W + vloerv 1950W, gewenst 5850W dus 67%
Oud
Keuken ????, gewenst 1932W dus ????
Nieuw
Keuken: Sienna dubbel 40x180 1096W + vloerv 600W, gewenst 1932W dus 88%
Hal: t11 100x60 923W, gewenst 2145W dus 43%

1e verd
voorslk: t11 260x40 1732W, gewenst 4004W dus 43%
achterslk: t22 100x90 2343W, gewenst 4368W dus 54%
hok: t11 60x60 608W, gewenst 728W dus 84%
Oud
badk1: ???, gewenst 1840W, dus ???%
Nieuw
badk1: Florian dubbel 60x180 1491W + vloerv 675W, gewenst 1840W, dus 118%
overloop: niets 0W, gewenst 1456W dus 0%

2e verd
voor: t22 2x100x40 2518W, gewenst 4056W, dus 62%
achter: t11 230x40 1600W, gewenst 2704W dus 59%
kamertje: t11 100x50 864W, gewenst 1097W dus 79%
Oud
badk2: ????, gewenst 1248W dus ???%
Nieuw
badk2: Floran dubbel 60x140 1236W + vloerv 300W, gewenst 1248W dus 123%
overloop: niets 0W, gewenst 676W dus 0%

Thermostaat Chronotherm (aan/uit) met ketel Vaillant vhr45. Thermostaat hangt in woonkamer-voor die open is met wwonkamer-achter.
Op zich krijg ik de woonkamer prima warm, de rest van het huis blijft te koel. Wat ook niet mee helpt is dat de chronotherm telkens de ketel uitschakelt na een paar minuten als het niet al te koud is. De ketel staat in de kelder, de radiatoren boven krijgen de kans niet goed warm te worden.
 

Bernhard

  • #10
De lijst met radiatoren is duidelijk.
Ontbrekende gegevens:
- ketel schakelt snel uit, door de kamerthermostaat of de ketelthermostaat?
- wat is de ingestelde max. keteltemp
- bouwkundige/isolatie voorzieningen wanneer gedaan en welke kamers
- wat is de retourtemp van elke radiator, meting doen met kamerthermostaat op max en keteltemp op +60grd, meten na ca 20min.
mvg bernhard
 

Exroosje

  • #11
De ketel wordt door de kamerthermostaat (chronotherm) voortijdig uitgeschakeld, tenzij er een groot temperatuurverschil is te overbruggen. Bij mij is dat meestal van 19 naar 20,5 graden en dan krijg je van een chronotherm korte stookperiodes met pauzes ertussen.

Ik heb de chronotherm op de default 6 periodes/uur staan en heb de minimale brandperiode op de maximale 5 minuten gezet om pendelen van de ketel te voorkomen.

De ketel stond overigens op anti pendelstand 20 minuten ingesteld (default)- die heb ik omlaag gezet zodat de ketel in elk geval altijd wat gaat doen als de chronotherm warmte vraagt. Sindsdien wordt de woonkamer behaaglijk warm in redelijke tijd.

De ketel temperatuur staat op 62 graden. De ketel schakelt zelf niet uit als het water te warm is maar moduleert voortijdig al terug kennelijk.

De retourtemperaturen van de radiatoren heb ik niet exact gemeten wel gevoeld en er zit duidelijk verschil tussen aan en afvoer ook bij flink stoken. Boven eigenlijk nooit meer dan warm water in de retour gevoeld (delta T vast wel 20 graden), beneden heter, de radiatoren beneden heb ik dus teruggedraaid toen die uiteindelijk wel heet op de retour werden. Ook hier delta T nu zeker overal groter dan 10.
De radiator die het warmst werd was die in de hal, ook de design in de keuken moest flink terug.


De maatregelen:
Van alle kozijnen zijn de raamdelen vervangen zodat HR++ glas geplaatst kon worden.
Vloer vanuit de kruipruimte geisoleerd 10cm isolatie
Dak aan de buitenkant geisoleerd + groen dak met R > 3
Gevel is steens gemetseld zonder spouw dus isolatie is slecht mogelijk. Wel zit er betimmering onder de meeste ramen, maar daar zal geen isolatie zitten.
Er is overigens weinig steen gevel en vooral ramen.

Een van de dingen die ik aan zou willen pakken is de t11 in de hal door een t22 vervangen om meer warmte het huis van onderaf in te jagen. Ik moet hem nu erg knijpen om de retour laag genoeg te houden. En hij moet ook de overloop zonder radiator compenseren...
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #12
Het is eigenlijk heel simpel.

Begin met het goed inregelen van de installatie. Dus overal GELIJKE retourtemperaturen. Vergeet het 20 graden verschil verhaal, gewoon zorgen dat alles gelijk is.

Vervolgens kijk je welke ruimtes nog te koud blijven. Hier isoleren of meer capaciteit plaatsen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu