Vraag wisselschakeling / ymvk kabel

Derck_a

  • #1
Hallo,

Ik wil graag mijn garage voorzien van tl-verlichting (3 stuks). Bij de voor en achterzijde van de garage komt een wisselschakelaar. Ik ben niet voornemens losse kabels te trekken en wil graag ymvk buitenkabel gebruiken.

a.) Als ik de schema's bekijk voor een wisselschakeling kom ik uit op een 5-aderige kabel. (blauw, bruin, groen/geel, 2x zwart). Vanaf de centraaldoos naar schakelaar 1 heb ik de bruine en 2x zwart nodig. Wat doe ik met het uiteinde van de blauwe en groen/gele kabel?

b.) Nu werd mij verteld dat ik ook aan een 4-aderige kabel voldoende heb voor mijn opstelling. Ik zie alleen niet in hoe..

Hoop dat jullie me op de goede weg kunnen helpen. Ik heb tal van topics gelezen maar veelal worden losse kabels getrokken.

Groeten Derck
 

Peter_H

  • #2
Met draad ben je wat flexibeler omdat je tussen schakelaars, wcd, centraaldoos en lampen steeds verschillende draden nodig hebt in kleur en aantal.

Met kabel is het ook goed te doen. Hoeveel aders je waar nodig hebt hangt af van je opstelling.
  • Gebruik je wcds bij de schakelaars?
    Zit er een aansluiting voor aarde op je verlichting?
    Worden beide schakelaars en de lampen direct verbonden met de centraaldoos? Zo niet, laat even een schets zien hoe je de componenten onderling wil verbinden.

Wat betreft de niet gebruikte draden, deze kun je afdoppen met lasklemmen.
 

StojC

  • #4
En, nog kortsluiting gehad? :lol:
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Onzin!
 

Derck_a

  • #6
Haha, nee, nog niet en dat wil ik graag zo houden. Projectje heeft een hele tijd stil gelegen maar ben afgelopen 2 weken druk bezig geweest. Alle lampen hangen en ben nu bezig de bedrading netjes aan te leggen en te verbinden. Voor iemand met 2 linker handen ben ik best trots op hoe het eruit ziet. Of het werkt hoop ik over een aantal klusavonden te kunnen meemaken. Ik maak overigens foto's die ik ga plaatsen als het af is. Wie weet heeft iemand anders er wat aan. Keep you posted!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu