Vraag over doorlassen en doorlussen

Jjansma1974

  • #1
Een aantal jaar geleden hebben we een jaren 60 woning gekocht. Bij de verbouwing van de zolder hebben we nogal tegenslag gehad met de stroom :(. De centraaldoos van zolder zat doorgelast op een verborgen centraaldoos in het verlaagd plafond van de badkamer, incl. allerlei kroonsteentjes. Een gevaarlijke situatie al is het schijnbaar lange tijd goed gegaan....

We hebben dan ook de centraaldoos van de badkamer, overloop en zolder verplaatst naar de muur van zolder. Op de zolder met houten vloer hadden we ook een uitdaging. Een aantal vloerdelen lagen los , zodat we iets konden, maar de rest is verlijmd. Gelukkig wel oerdegelijk :)
Qua stroom heeft een kennis dan ook het volgende bedacht: vanuit centraaldoos onder vloer door naar wcd 1 op buitenmuur. Vanuit daar naar wcd 2 op dezelfde muur. Vanuit daar onder de vloer naar de tegenover liggende wand (daar zitten aansluitingen van nieuwe rolluiken. En vanuit daar eventueel nog door naar een laatste dubbele wcd. Volgens hem zou ik alles door kunnen lassen via de stopcontacten. 10A is best veel en we gaan geen wasmachine aansluiten op één van de stopcontacten. Maar stel, mijn vrouw steekt de stofzuiger in op het uiterste stopcontact en er zit bijv een computer op stopcontact 1 dan wordt het beetje veel. Daarnaast las ik dat het 'officieel' niet toegestaan is om door te lussen naar een andere muur. Doorlassen lijkt mij geen probleem toch, aangezien centraaldozen ook in feite doorgelast zijn vanaf een andere wand (meterkast of centraaldoos ervoor).

Ik wil dan lassen plaatsen achter wcd 1 en 2, en de wcd voor rolluik en laatste doorlussen. De inbouwdozen zijn overigens 50 mm diep, en ik wil compacte lassen van WACO gebruiken waarbij ik ook alles aard. Het lastige is echter dat de kabelleidingen aan de onderkant zitten. Over het lassen heb ik de volgende vragen:
- Ik gebruik Attema 50mm inbouwdozen, welke ik aan elkaar geschoven heb. Als ik achterin het dubbel stopcontact een las leg (voor stroom naar wcd2, en sluit daarna het stopcontact aan dan moet ik (omdat het een dubbel stopcontact is) de tweede stopcontact aansluiten op de eerste (=logisch :)). Is het geen probleem om dan 6 kabels door het standaard 'gat' te trekken, of kan ik dan beter een extra 'gat' maken achterin de wcd voor de doorlassing? (zie plaatje) Anders wordt het m.i. nogal 'proppen'.
- Omdat de stroomtoevoer van onder komt: is het een probleem om eventueel de stopcontacten ondersteboven te monteren, zodat het doorlussen van stopcontact 1 naar 2 bijv. aan de bovenkant gebeurt en niet aan de onderkant waar al de kabels lopen van de doorlassing? Liefst niet natuurlijk maar ik vraag me af of het überhaupt een probleem is of niet.

Ik weet, het is niet de allerbeste oplossing maar we moesten helaas concessies doen vanwege de constructie en bijv. verspringingen in muren.
Ik ga sowieso niet superveel stroom gebruiken op zolder maar zeker het doorlassen van de eerste wcd's lijkt mij veiliger dan alles doorlussen. Mocht het eventueel toch 'te link' zijn dan overweeg ik om de laatste dubbele wcd te laten vervallen, al heb ik dan helaas geen stroom op die muur. Ik neem aan dat de rolluiken geen probleem zijn, deze pakken maar heel af en toe een piek aan stroom.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

 

Peter_H

  • #2
Aangezien nog niemand heeft geantwoord zal ik een poging wagen.
Doorlassen van contactdozen is in onze buurlanden de normaalste zaak van de wereld, maar in Nederland komt een WCD rechtstreeks van een centraaldoos/lasdoos. Deze mag dan nog wel één keer worden doorgelast naar een andere WCD (of groep contactdozen onder één raam), inderdaad in dezelfde wand.

Als je toch onder de zoldervloer doorgaat, dan zou ik van de centraaldoos naar iedere WCD afzonderlijk gaan, of anders naar één WCD in de oostkant en één in de westkant. Deze kun je dan weer doorlussen naar de overige twee groepen WCD's.
Lassen kun je dan gewoon op de contactdozen zelf doen, lasklemmen erachter zijn niet nodig.

Wat ik niet helemaal begrijp, waar zit centraaldoos? De BK, overloop en zolder worden nu gevoed door één centraaldoos in de muur van de zolder? Op de tekening zit deze onder de zolder. Hij moet in ieder geval, net als alle andere verbindingen bereikbaar zijn.

Wat betreft het op de kop monteren van een WCD, dit lijkt me geen bezwaar, maar als je de kabel iets kan terugduwen in de leiding en de draden goed plooit is het niet nodig.
 

Andre69

  • #3
Op één aansluitpunt vanuit de centraaldoos (schakelaar, WCD) mogen 2 aftakkingen worden gemaakt, als deze geplaatst zijn in dezelfde wand:

In een hoger vertrek
In een lager vertrek
In hetzelfde vertrek
In een naastgelegen vertrek

Als ik het zo lees zal het moeilijk worden, omdat er zoveel op deze doos aangesloten zit.
WCD's monteren op zolder op de verschillende wanden met doorlussen zal het niet worden, zoals het in de norm omschreven staat.
Je zou er wel met een andere aftakking heen kunnen, maar dan moeten er wel voldoende aftakkingen zijn voor je andere vertrekken.

Verder kan je in de 50 mm dozen de draden gewoon doorlussen naar de volgende. Mits deze aan voorgenoemde regels voldoet.
3 draden bij 1 tuit erin, 3 bij een andere tuit eruit. 6 draden in 1 buis mag niet.

Proppen zeker niet.

Stopcontact ondersteboven monteren snap ik niet helemaal. Aan de doos zitten aan meerdere kanten tuiten, die je naar behoeven kan doorbreken. Stopcontact komt gewoon recht op de doos.
 

Jjansma1974

  • #4
Bedankt voor de reacties. De centraaldoos zit in de (tussen)muur aan de westkant, op 30 cm boven de vloer. Vanuit daar loopt de leiding onder de vloer door (circa 3,5 meter) naar wcd 1 in de oostmuur. Deze wil ik doorlassen naar wcd 2.
Vanuit wcd 2 was het plan om onder de vloer weer door te lassen onder de vloer door naar de dubbele contactdoos t.b.v. de rolluiken. Deze zit weer in de muur van de westkant. Vanuit daar zou ik nog door kunnen lussen of lassen naar 1 laatste dubbele wcd.

Optie 1 was eigenlijk mijn idee maar nu lees ik dat je volgens de norm niet mag doorlassen of lussen naar andere wand. Ik volg echt graag de regels :) maar ik vroeg me af wat de reden is dat je bijv. niet mag doorlassen naar een andere wand. In feite wordt vanuit een centraaldoos toch altijd gelast naar een andere muur? Ik ben daar nieuwsgierig naar. Uit veiligheidsoogpunt kan ik dan misschien beter kiezen voor optie 2 of 3 (zie afbeelding). De rolluiken pakken m.i. nauwelijks stroom, enkel bij het omlaag of omhoog doen. Maar ik zou de aanvoer naar dat punt eventueel bovenvloers kunnen maken (via stekkerdoos).
Het laatste wcd vervalt dan maar dat is dan maar niet anders.
Helaas is het haast onmogelijk om nog extra aftakkingen te maken vanuit de centraaldoos (die rechtstreeks op meterkast zit). De vloer is verlijmd en daarnaast zitten daar nu al 3x 4 kabels gelast (zolder + verlichting zolder + overloop + badkamer). Ik moet het dus doen met de bestaande leidingen of sleuven maar nogmaals, ik kan wat laten vervallen.
Graag hoor ik jullie reactie. ALvast bedankt!

NB oja, die vraag over die wandcontactdozen staat nog open :) mag ik achterin de wandcontactdoos het betreffende plasticje wegbreken om zo de las helemaal achterin de betreffende wcd te laten lopen?


 

Peter_H

  • #5
Een stekkerdoos mag je nooit gebruiken voor een vaste installatie, dus optie 2 vervalt. In optie 3 lus je net als optie 1 door naar een andere wand.

Misschien is het volgende wel toegestaan, hierop hoor ik graag commentaar van de kenners.
In onderstaand schema zijn de blauwe dozen gewoon inbouwdozen met een blindplaat.



Wat betreft je vraag over de inbouwdoos. Lijkt me geen probleem om dat stukje weg te breken, maar lijkt me niet nodig.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu