Vraag metalen spanten op zolder/afwerken zolder

Joost.niederer

  • #1
We willen de zolder afwerken. Tegen de schuine dakplaten willen we direct stucplaten schroeven, dus niet eerst rachelen (isolatie is reeds voldoende en door een rachelwerk te maken verliezen we alleen maar ruimte. Daarna spackspuiten.

Aan de houten balken maken we een verlaagd plafond met rachelen en daarin schroeven we stucplaten. Daarna spackspuiten.

Er zitten ook dwarse houten balken welke we met gipsplaatjes/stucplaatjes gaan bekleden, daarna laten afspuiten.

Er zitten echter ook dwarse H-profiel balken van metaal. Hoe kan ik best deze afwerken? De balk is van staal en daarin kan je geen stucplaatjes schroeven en bij de inhammen van de H zit helemaal geen vlees om iets te bevestigen.

De bedoeling is om alles te laten spackspuiten als de stucplaten erop zitten.
 

Fiesiekus

  • #2
Klossen hout in de H-profielen meppen en daarin schroeven.
 

Joost.niederer

  • #3
Het hoeft niet moeilijk te zijn... dat ik hier niet aan heb gedacht!!

Bedankt!

Klossen hout gewoon ter hoogte van waar de schroeven moeten denk ik, of over de gehele lengte?? en wat met de kant waar alleen metaal zit, daar kan ik niks op bevestigen.

Is het een idee om de klossen vast te lijmen aan de spanten?
 

Fiesiekus

  • #4
Beetje creatief: 1 kant (met klossen) voorzien van overstekende gipsplaat, langs overstekend gipsrandje een houten lat schroeven en haaks daarop weer een gipsplaat(je).
 

Joost.niederer

  • #5
Moet te proberen zijn.

Even een vraag nog: als het straks klaar is dan heb ik overal stucplaatjes met gleufjes, spleten, schroefgaten etc. Hoe werken ze dat netjes af zodat als er spack op zit, je niks meer kunt zien?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #6
Eerst een laagje stuc uiteraad (daarom heb je toch stucplaatjes gekozen)

anders had je beter gewone platen kunnen nemen en hiervan de naden en gaatjes afdichten met gips
(denk aan een gaasje in de naden)
 

Joost.niederer

  • #7
Eerst stuc en dan pas spack??

ik ging er vanuit dat alles in 1 keer met spack gespoten kan worden.
 

Heiloklus

  • #8
Ik 'denk' dat hij bedoeld dat als je spach spuit, je geen stucplaten hoeft te gebruiken, maar dat gipsplaten volstaan.

Wat betreft gaasjes. Ik begrijp dat je het laat doen? In dat geval zou ik dat ook overlaten aan de desbetreffende
 

Joost.niederer

  • #9
Ok, ik koos voor stucplaten omdat ze beter te hanteren zijn omdat ze kleiner zijn, maar gewone gipsplaat kan ook.
 

Fiesiekus

  • #10
Het hangt inderdaad van de spacker af wat ie wil: gipsplaten moeten vaak (bij stucen) voorgestreken worden; bij stucplaten is dat overbodig.
 

Joost.niederer

  • #11
Scheelt het nog veel qua kosten???

dan kies is voor stucplaten, zijn handiger (ze moeten 2 trappen op)

zie je dan later van de spleten en schroefgaten echt niks meer?
 

Fiesiekus

  • #12
Ga je het spacken zelf doen of uitbesteden?
 

Joost.niederer

  • #13
Uitbesteden, spacken kan ik echt niet.

dit is ook de eerste keer dat ik de zolder zo afwerk, maar het spacken wil ik door een ander laten doen.
 

Fiesiekus

  • #14
Ik denk dat het wel vlakker wordt als je de schroefgaten even afsmeert met rootband. Da's op zich het meeste werk niet (vergeleken bij het aanbrengen van het plaatmateriaal :wink: ) .

Maar overleg met de spacker daarover.
 

Joost.niederer

  • #15
Goed idee.

Wat t.a.v. de stucplaten tegen de schuine dakplaten?? Daar hoeft toch niet per se een rachelwerk eerst tegenaan? De afwerking is een nieuwbouwhuis, dus isolatie is er al, en aan de binnenzijde zitten platen van 1/2 cm dik met een witte gladde afwerking.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
Als ik het goed begrijp hebt u al een gladde afwerking ?
Is structuurverf dan geen betere oplossing dan eerst stucplaten en dan spachtelputz ?
 

Joost.niederer

  • #17
Inderdaad gladde afwerking maar om de 50 cm zit een lelijke kunststof strip die sowieso weg moet. bovendien hebben we de houten en stalen balken welke toch met stucplaat weggewerkt moeten worden, dus daarom doen we de dakvlakken direct mee.
 

Joost.niederer

  • #18
Hier even twee foto's voor jullie beeld: de witte dakplaten zijn in het echt niet zo fraai als op de foto.


 

Joost.niederer

  • #19
Nog een vraag: kan ik de stucplaatjes zo tegen die witte dakplaten doen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu