Voorzetwand plaatsen voor scheidingsmuur met buren

Tim123

  • #1
Goedemiddag allen,

Ik heb een vraag over een voorzetwand, ik heb hier al een en ander gevonden en was benieuwd op ik op de goede weg zit en op zoek naar een antwoord op maat.

De scheidingsmuur van mij met de nieuwe buren is van beton. Wij horen de nieuwe buren regelmatig muziek beluisteren (hoofdprobleem) en een blaffende hond. Ook zijn ze er niet vies van om savonds te klussen.

Ik heb in gedachte om een voorzetwand te plaatsen.
Ik wil dit doen door:
2 cm accorub tegen de scheidingswand te lijmen.
Vervolgens de metalstud profielen ertegenaan plaatsen, deze zet ik op van dat groene ondervloerspul.
De lege ruimte opvullen met 5 cm steenwol waarna ik het geheel afdicht met 2 lagen platen, waarbij alle naden en kieren worden afgekit.

Wat zou ik hierin kunnen verbeteren? en welke platen kan ik het best gebruiken?

NB. Er zit nu een stopcontact in de muur, wat kan ik daarmee?

Alvast hartelijk dank.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Hou de wand geheel los van de wand! Rondom ook loshouden, door er schuim tussen te doen.

Een WCD kan je in de nieuwe wand opnemen, maar elk gat is een lek (zowel in de bestaande als nieuwe wand).

De naden tussen de gipsplaten hoef je niet af te kitten, gewoon strak op elkaar aansluiten en de twee lagen verspringend aanbrengen. Rondom de wand kit je wel af.
 

Tim123

  • #3
1. Wat voor schuim kan ik er het beste tussen doen? In eerste instantie wilde ik er van dat groene vilt tussen zetten.

2. De WCD wil ik om leggen naar onder zodat deze met een opbouwdoos langs de plint wordt bevestigd. Je zit dan alleen met de kabelbuis, is dit een ernstig lek?

3. Hoe zet ik de wand los van de scheidings muur, hoeveel cm afstand moet hiertussen zitten?
4. Ik doe dus eerst 2cm accorub, op welke afstand moet de metal stud hiervandaan komen?
5. En hoeveel cm steenwol is het beste. Moet ik ook wat lucht in de spouw laten of helemaal opvullen met steenwol?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Dat schuim ligt in de winkel in hetzelfde schap als het metal stut :)

Met die wcd gewoon zo doen.

De dikte van de wand (hoeveelheid isolatie) maakt uit hoeveel geluidsabsorptie er is. Ik zou 1cm spouw laten, voor zowel metal stut als isolatie.

Ik weet niet wat voor effect het accorub heeft. Ken het spul niet.
 

Tim123

  • #5
Bedoel je dat akoestische tape?

1 cm van de bestaande wand af, dus 1 cm steenwol ertussen?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Volgens een online winkel (via een chat) heet dat foam band. In de bouwmarkt heb ik dit gewoon in hetzelfde schap zien liggen.

Geen wol achter de profielen, volledig loslaten.
 

Bernhard

  • #7
Een betonmuur geeft een hoge reductie van geluid.
Het geluid komt vaak via een omweg. Mogelijk dat je een geluidslek hebt via het dak of door de spouwmuur. mvgr Bernhard
 

Bouwknots

  • #8
Geluid hou je inderdaad tegen met massa, je kunt het wel dempen met geluidabsorberende materialen. Contactgeluid daarentegen is dol op massa en is moeilijk te bestrijden, een zwevende wand maken zoals IJkenhout beschrijft houdt iets tegen maar het contactgeluid komt door alle wanden, vloeren en plafonds.
 

Tiho

  • #9
Alleen niet door de zwevende wand dus. Het is veer massa veer die het goed remt bouwknots daar is hier best wat over te vinden.

Contactgeluid blijft, maar dat is niet het geluid van bv muziek of hard praten, dat is luchtgeluid. Contactgeluid is als je over een balk loopt om het zo te zeggen die doorloopt naar jouw huis. Of naaldhakken in een appartement.

In dit geval zal een zwevende wand dus wel helpen zoals IJkenhout zegt.
 

Bouwknots

  • #10
@Tiho

das precies wat ik zeg maar als je één wand zwevend maak hou je nog heel wat niet zwevende wanden, plafonds en vloeren over. Dus op het geheel maak één zwevende wand iets uit ja.

Ik weet niet wat jij onder veer massa verstaat maar als dat beton, baksteen, lood, glas e.d. is heb je gelijk. Glas en steenwol houden ook tegen, heb je alleen meer voor nodig dan bijv. lood (om hetzelfde resultaat te verkrijgen)
 

Tiho

  • #11
Ik heb het verkeerd om geschreven zie ik. Massa veer massa is het.

Massa de muur van de buren, veer is steenwol bv en dan weer massa van de eigen wand. Cellenbeton of dubbel gips.

Dat helpt gewoon tegen luchtgeluid. Daar heeft ts last van, geen contactgeluid.
 

Bouwknots

  • #12
Tim123 schreef:
Ook zijn ze er niet vies van om savonds te klussen.
Luchtgeluid is inderdaad het hoofdprobleem, ik heb nooit anders beweerd.
TS heeft ook (zo af en toe) last van contactgeluid, althans zo begrijp ik bovenstaande quote.

Ik hoop dat ie het opgelost krijgt, met die wand is ie in ieder geval op de goede weg
 

Tim123

  • #13
Oke, allen hartelijk dank voor de vele input en het meedenken.

Voor de goede orde is dit dus de beste oplossing?

stap 1. Metal studs met akoestische tape 1 cm van bestaande muur.
stap 2. Stopcontacten dichtmaken en kabelgoten aanleggen voor een opbouwstopcontact aan de plint.
stap 3. Geen steenwol in de spouw, dus lucht / niets.
stap 4. Op de metal studs 2 á 3 lagen lagen gipsplaten (lagen om en om).

Heb ik het zo goed begrepen?
Als ik geen steenwol gebruik in de spouw, maar lucht, wordt het dan geen klankkast waardoor de geluiden versterkt worden??
 

Bernhard

  • #14
Er moet wel isolatie tussen. De isolatie heeft in de dikte weinig reductie maar wel in de breedte. Dat is een lastige uitleg. Als er in de betonmuur een geluidslek zit kan het geluid in de spouw naar bv opzij gaan en daar bij een stopkontakt er uitkomen. Met isolatie in de spouw wordt dat geluid gereduceerd. mvgr Bernhard
 

Tim123

  • #15
Bedankt. Geen lucht in de spouw dus, maar volstoppen met isolatiewol?

Dus:
Betonwand --> isolatiewol--> metalstud --> 2 lagen gipsplaat
of
Betonwand --> isolatiewol--> lucht --> metalstud --> 2 lagen gipsplaat

Welke gipsplaat is hier trouwens het beste voor?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #16
Tussen de metal stut doe je natuurlijk wel wol. Dit zorgt dat er geen klankkast ontstaat. Tussen het wol en de muur mag best een luchtlaag zitten, hoeft niet.

Hoe zwaarder de (gips)plaat, hoe beter de geluidsisolatie. Je kan dus ook bv. eerst een laag mdf doen, en dan gips. Of gipsvezelplaat. (weet trouwens niet of gips zwaarder is dan mdf)
 

Tim123

  • #17
Super bedankt!
Nu weet ik hoe ik de muur op moet bouwen.
Nog 1 laatste vraag:

Ik wil graag mijn led televisie aan deze muur ophangen, hoe kan ik dit bewerkstelligen? Ik denk niet dat deze blijft hangen aan een gipswand. Zou ik een horizontale balk tussen de metalstuds kunnen schroeven waaraan de tv beugel gemonteerd wordt?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #18
Met de juiste pluggen schijn je veel te kunnen ophangen aan gips. Maar als je toch al weet waar de tv gaat komen, is het handiger achterhout op te nemen in de wand. Geen balk, maar een plaat hout. bv. multiplex. Hoe groter, hoe sterker en flexibeler de plaatsing.

 

Tim123

  • #19
Wat voor schroeven kan ik dan het best gebruiken om de beugel op te hangen? Deze schroef gaat namelijk eerst door 2 a 3 lagen gipsplaat voor die het hout bereikt.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #20
Ik denk dat de beugel zgn bolkop schroeven nodig heeft omdat het een vlakke metalen plaat zal zijn.
Dus dan zou ik schroeven 5x60 gebruiken en even voorboren met 3 mm voor het hout.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu