Voorzetwand nieuwe keuken

Lucas9988

  • #1
Inleiding:
We gaan een nieuwe keuken plaatsen in een jaren 70 appartement (opbouw leidingen en volledige beton gewapende muur). Om de leidingen weg te werken zijn er 2 opties, infrezen of met een voorzetwand te werken. We gaan voor de voorzetwand omdat er in dit beton geen beginnen aan is om tig leidingen te frezen. De voorzetwand zal uiteraard ook fungeren als drager van de bovenkastjes, afzuigkap en koof van het afzuigkanaal. Nu wil ik deze wand extra stevigheid geven door eerst raggelwerk (hout) aan te brengen daarop houtplaat en daarna gipsplaat. Nu heb ik over deze voorzetwand een aantal vragen:

- Welk houtplaat gebruik je in dit soort gevallen? Materiaal en dikte?
- Welke gipsplaat dikte gebruik je in dit geval?
- Nog andere tips?
 

Tiho

  • #2
Ik zou toch proberen om te zorgen dat waar de kastjes komen een balk te zetten. Ook al.neem je OSB van 18 mm bv. Blijft er maar 18 mm waar de schroef aan kan trekken.

Een plaat van 12 mm OSB zou dan wel voldoende zijn. Daarover weer 12,5 mm gips wandplaat, tenzij je gaat stucen dan kunnen het stucplaatjes zijn.

De randen van de OSB hoeven niet op een balk uit te komen. Deze schroef je weer strak met de gipsplaten.
 

Sjaan Smit

  • #3
Idd osb of in de interieurbouw gebruikte wij ook vaak platen mdf 18mm...met gips erover heen was het een zeer stevig geheel...
 

Lucas9988

  • #4
Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga dan nu de volgende opbouw gebruiken:

Stellatten +/- 40mm
OSB 18mm
Gips Stuc plaat 9,5mm
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu